måndag 17 december 2012

Gamla tokar

 
Trots snömodd och vilda vindar gick min hälft och jag på promenad till stan för att köpa senap. Jätteviktigt? Ja, till julen ska det vara apotekets senap.
 
På vägen hem, alldeles utanför Norrbottensteatern är det en liten sluttning ner mot kortsidan av huset. Där låg den farliga isen gömd under snö och jag halkade och dråsade i marken. Eftersom jag höll min man i armen, så föll han över mig. Där låg vi och kunde inte ta oss upp förrän vi hasat ner på plan mark. Vi började skratta hejdlöst åt situationen och gubbarna som kom ut från delikatessaffären såg aningen skeptiska ut inför anblicken av "det äldre paret" som lekte i snön.
 
Att se två sammankopplade seniorer glida ner för den lilla sluttningen torde te sig tämligen komiskt, men det kunde ha slutat illa och är en påminnelse om att man borde plocka fram sina broddar och verkligen använda dem.
 
Hej!
 

 
 


7 kommentarer:

Annica sa...

Under mina uteskor finns det riktiga dubbar i metall som jag fäller ut. Dessutom har skosulorna djupa, grova mönster som på det värsta vinterdäck. Lite pillrigt är det att fälla ut dubbarna, men oj, så mycket tryggare promenaden blir. Jag är livrädd för att falla.

Dessa skodon rekommenderas till seniorer, juniorer och alla där emellan!

Gunnel sa...

Annica: Ja du är en förståndig kvinna. Jag brukar skryta med att jag aldrig faller, men nu gjorde jag lite eleganta volter två dar i sträck, vilket borde lära mig att jag inte är så vigulant längre.

Yvonne sa...

Åhhh,det skulle jag vilja se!!Ni gjorde väl inte illa er.Det brukar inte kännas förrän dagen efter!

Gunnel sa...

Nej Yvonne, inte ett blåmärke på någon av oss.

Lennart sa...

När man är 70+ så borde det vara lag på dubbar under skorna. Jag som bara är 60+ har skor med bildubbar. Vigulant är rätt ord för vad man inte är.
Det kan väl inte vara så att det är för fint för europamästare att ha skor med dubb ?

Lennart sa...

Kolla in Mikael Styrmans blogg så får du se senaste utrustningen för pensionärer.

Gunnel sa...

Lennart: Tack för att du uppmärksammande att vi blivit Europamästare.

Jag har faktiskt länge tänkt skaffa skor med bildubbar. Du har någon gång talat som vad skomärket heter men det har glömt.

Styrmans tant Aina var rätt rustad för vinter.