tisdag 21 augusti 2012

Vårt avlånga land


På dörren i klädkammaren sitter en karta över Sverige. Praktisk och lättillgänglig när man ska planera en tripp i riket eller bara vill veta var Filipstad ligger.

Ett land som Italien liknar en stövel på kartan, medan Sverige bara är ett avlångt land. Det är vad jag trodde till dess jag läste DN, tidningen med de nyaste orden och associationerna.


Jag citerar Claes Britton som skriver om mode och modeller:
"Gräddan av vår svenska kvinnliga fägring, rekryterad i shoppingcenter, IKEA-varuhus och hamburgerrestauranger längs hela vårt hängpenisformade land."

Hängpenisformade land?! Nu kan jag inte titta på kartan utan att tänka på detta ord som jag med tvekan skriver i min anständiga blogg. Men ordet är ju delvis på latin, så det måste vara nästan fint.

Men nog känns det väl lite bättre att bo i ett avlångt land.

Ha det!

8 kommentarer:

Annica sa...

Hi, hi! Det ordet trodde jag aldrig jag skulle få läsa i din blogg. Jag vet att det var tvivel och ångest innan du bestämde dig för dagens ämne. Både du och jag är nog för gamla och pryda för att obehindrat slänga oss med dessa – och liknande - ord.
Förresten var det inte Gösta Ekman (Papphammar) som någon gång skulle rita Sverige och hur han än försökte så blev det bara ett "hängpenisformat" land.

Annica sa...

Jo, en sak till: Tack för att du (äntligen!) tagit bort ordverifieringen!!! Nu går kommenterandet som en dans!

Anders sa...

Före 2007, innan Norge kom med på den Europakarta som finns på euromynten var ju det manliga ännu tydligare i form av Finlands och Sveriges gemensamma silhuetter. Hela paketet!

Gunnel sa...

Annica: Jo, vi är uppfostrade under en helt annan tid då man inte använde de ord som man utan att rodna använder idag.

Begriper inte varför dessa konstiga bokstäver som ingen kan läsa överhuvudtaget ska finnas. Men nu är de borta från min blogg.

Anders: Det ligger nog något i vad du säger. Vi lever i ett land med manliga konturer.

Yvonne sa...

Haha,det har jag inte hört förr.
Ganska fånigt egentligen!

Gunnel sa...

Yvonne: Jag har heller inte hört det förr. Allt kommer från Dagens Nyheter.

Helena Högberg sa...

Ja, jisses! Egentligen stämmer det ju, det ser ju ut som en...nä, nu kommer jag att se "det" varje gång jag ser sverigekartan, *skratt*

Gunnel sa...

Helena: Och den bilden sitter kvar länge, kanske för alltid.