tisdag 5 mars 2013

Den polerade ytan


Bordet avtorkat, duken pålagd, ljusstaken och vasen fullbordar intrycket av ordning och reda. Inga papper, inga öppnade kuvert eller kataloger ligger framme. Hur kan det vara så prydligt?


Här har vi förklaringen. Det står fyra stolar kring köksbordet. På två av dem sitter vi när vi äter och på de två andra finns allt det där som tidigare legat på bordet. Där ligger mina plastinbakade tidningar, utklippta annonser, matrecept och diverse annat skräp. De plockas bort emellanåt, men den praktiska stolen fylls snart på igen.

Så är det nog med oss människor också. Vi visar vår polerade yta, vår lyckade tillvaro och gömmer våra tillkortakommanden och misslyckanden någonstans där ingen kan se dem. Där får de förbli till dess vi  begraver dem tillsammans med oss själva.


Dagens blunder:
Jag handlar på Konsum, betalar, går ut och efter en stund märker jag att jag i ena handen bär kassen med mina inhandlade varor, i den andra bär jag Konsums illgröna korg. 

Hej!

11 kommentarer:

Anders sa...

Grattis till din nya fina gröna korg. Nu har du ju någonstans att lägga tidningarna!

Gunilla sa...

Hade precis tänkt skriva att du kan lägga tidningarna i den, men "Anders" hann före.

Gunnel sa...

Anders och Gunilla: Jag är ju en ärlig människa så Konsum har fått tillbaka sin gröna korg

Yvonne sa...

Det skulle jag vilja se,dig och den gröna korgen,komma nöjda ut ur Konsum.Syolar är bra.Jag har sex stolar vid bordet!!!På en ligger min stora fina klocka(som slår så vackert när den går)Ej uppskruvad.På nån annan ligger diverse grejer.Så är vi!

Yvonne sa...

Stolar är det förståss som är bra.

Gunnel sa...

Yvonne: Kul att höra att även du använder stolar för diverse grejer. Du har ju nyss flyttat så jag antar att klockan bara väntar på en lämplig plats på väggen.

Det verkade inte som någon reagerade på mig och min gröna korg, man kanske skrattade i smyg.

Annica sa...

Stolar är bra till förvaring. Inte bara av människors stussar utan för allt möjligt.
Matchade den gröna korgen klädseln i övrigt?

Anders sa...

Äntligen har jag hittat "du är ljuset i mitt liv" med Berghagen på Spotify. Det framkommer dock ej om gumman i låten heter Gunnel eller Siv. Jag fick dock uppfattningen att texten handlade om konferenser, pizza och grovsopor.

Giunnel sa...

Annica: Är inte helt säker på att den gröna korgen stod fint mot min lila jacka. Men å andra sidan har jag aldrig varit särskilt matchad.

Anders: Du är ljuset i min tunnel, Gunnel sjöngs i ett teve-program, antagligen på 90-talet. Vet inte hur jag ska kunna bevisa det utan att ha frågat herr Berghagen själv.

Anders sa...

Min gode vän Lasse Berghagen hade vänligheten att skicka mig detta:

Du är som ljuset i en tunnel Gunnel

Detta hände 1989
just när snön föll i mitten av april
jag mådde som en Bergmanfilm på bio
även lodet i vägguret stod still

Jag låg där i min säng försökte sova
då du knacka på jag öppnade min dörr
Du sa: Förlåt jag stör men jag kommer från Jehova
från den dagen är ingenting som för

Refr: Du är som ljuset i en tunnel Gunnel
du är midnattsolen i mitt mörka bröst
i mitt hjärta var det höst
men så kom du och gav mig tröst
du är som ljuset i en tunnel Gunnel

Du sa: Jag ger dig frid med hjälp av himlens makter
en motpol till all synd och alkohol
jag sa: Vad jag saknar mest är mänskliga kontakter
mot himlen riktar jag min stora parabol

Du klev in i mitt liv och börja städa
och man städer alltid bäst när man är två
när vi sopat ut vår ensamhet och leda
fann vi vad vi sökte båda två

Refr: Du är som ljuset i en tunnel Gunnel....

Text/ Musik Lasse Berghagen 2009

Jodå Anders! Det här är texten jag skrev och sjöng men aldrig på skiva. Kram Lasse

Lasse Berghagen
Fjärsmansgården

Gunnel sa...

Anders: Det var som fasen! Då har du hjälpt mig bevisa att sången finns. Jag är imponerad!!! Tack!!