fredag 1 mars 2013

Ett rum med utsikt

 
 
"Tänk vilken dröm att få bo med vacker utsikt från sitt fönster. Att sommartid sitta på sin uteplats och se gröna ängar, blommor, vatten och segelbåtar. Vilken lycklig, lugn och harmonisk människa man skulle bli. När jag sitter på min uteplats ser jag en enorm asfaltyta, som är bucklig, grusig och med stora sprickor och det är ingen skönhetsupplevelse."
 
 
 
 
Så skrev jag i bloggen för tre år sedan och luftade min avundsjuka mot mina släktingar som bodde vackert vid vatten.
 
Ett år senare, den 1 mars 2011 stod jag i vår nya lägenhet och kunde njuta av en vacker utsikt. Ännu vackrare blev den när isen smälte och jag kunde titta ut över blått vatten som ständigt skiftade allt efter väder och vind.
 
 
 
 
Nu har jag bott här i exakt två år. Har jag då blivit en lugnare, lyckligare och mer harmonisk människa? Ja, kanske men också en tjatigare och mer skrytsam person som aldrig kan sluta prata om min utsikt. Den som läser bloggen tröttnar kanske på min svada och mina bilder, men jag gör det aldrig.
 
Trevlig helg!
 
 

19 kommentarer:

Helena Högberg sa...

Inte tröttnar man på dina fina foton!Det är så härligt att se! Jag får säga som du gjorde tidigare, jag ser bara en tråkig parkering, med skitiga bilar. Man skulle kunna önska sig en trevligare vy.

Lennart sa...

Såg på fb att du lämnat vattenvyerna och gått på hockey. Jag bor lite långt från arenorna, men om jag skulle gå på hockey skulle jag vilja se ett topplag.
Finns ju 13 mil österut mot brorsan!!!

Anders sa...

Lennart: Vi måste ha lite överseende. Även bland lagen längre ner i tabellen spelas det någorlunda bra hockey ibland. Gunnel går ju inte på hockey så ofta.

Gunnel sa...

Helena: Härligt att höra att du inte blir less på mina foton, jag vet inte hur många bilder från balkongen vi tar varje sommar, men det blir massor.

Lennart: Minns du inte hur ädelt och ödmjukt jag uppträdde förra året när ett helt annat lag ledde serien? Något att ta efter kanske?

Anders: Tacka lagen längre ner i tabellen för att de finns, ty om de icke låg där de låg,skulle ditt lag ligga sist.
(Dullens lag)

Lennart sa...

Jag är både ädel och ödmjuk.

Lennart sa...

Dessutom kom jag ihåg ett gammalt ordspråk från Glommersträsk, sanningen segrar alltid!

Gunnel sa...

Lennart: Ädel är du nog, men ödjukheten broder, den finns bara hos den kvinnliga delen av släkten.

Anders sa...

Apropå Glommers, sanningen och ödmjuk: Här är de matcher jag sett live:

50-talet Malå-Skellefteå med myggkedjan, Hasse Svedberg bl a.

60-talet Tjeckoslovakien-Sverige 0-3.

70-talet Arvidsjaur-Glommersträsk,
Malmberget-Granö. Granö gjorde två mål i 3 mot 5.

Malå-Norsjö. Malå vann.

80-talet Lycksele-Malå. 1-10!

Så ni förstår att jag är en veritabel hockeyexpert!

Annica sa...

Inte blir man less på bilder av din/er utsikt! Men avundsjuk blir man! Väldigt!

Gunnel sa...

Anders: Vilket minne du har. Själv har jag någon gång sett en match i hockey-bockey, vad nu bockey kan vara och så såg jag Skellefteå förlora mot Djurgården eller AIK i början på 60-talet på Johanneshovs isstadion. Experter är vi alla.

Annica: Jag vet att du inte tröttnar och jag vet att du inte är avundsjuk.

Lennart sa...

På tal om utsikt, här är det nu 10 meters sikt och snöstorm. Redan 1dm snö och upp mot 0,5 meter i drivorna. Vägen igenblåst så det blir kojdag tills plogen kommer.
Man får vara ödmjuk och vänta.

Gunnel sa...

Lennart: Usch då. Jag är lite orolig över vädret eftersom Peter m fam är i Härjedalsfjällen och ska åka hem i morgon.

Anders sa...

Kom just på att jag sett en hockeymatch till: Tingsryd-Nacka i någon kvalmatch. Tidigt 70-tal. Eftersom Nacka hade en av bröderna Forsberg från Malå i målet vann Nacka med 5-2.

Annica sa...

Men jag ÄR avundsjuk. Det är säkert, jag lovar!

Gunnel sa...

Anders: Jag har ingenting att kontra med när det gäller hockey. Men jag har sett kungen åka skidor i Piteå, det måste väl ge pluspoäng.

Annica: Jo, men på ett väldigt snällt sätt. Jag är också avundsjuk.

Anders sa...

Jo, jag tror nog att Luleådamerna är avundsjuka. Och mest på Camilla Henemark.

Systra sa...

Anders: Jag är avundsjuk på de som har talets gåva, skrivandets gåva, intelligens och just precis gått in i pensionsåldern. Garanterat inte ett dugg avundsjuk på La Camilla.

Lennart sa...

Jag åkte med Björn Forsberg till lumparstället i Tåme. Efter målvakteriet i Nacka blev han teknisk chef i Luleå av alla snöiga ställen. Lite mer av värdelöst vetande !

Gunnel sa...

Lennart: En klok man med ett bra val av stad att bo i.