måndag 23 juli 2012

Kära släkten


Vilken glädje att ha en stor släkt. Jo, jag menar verkligen vad jag skriver. I helgen träffade vi glada släktingar både till min gubbe och mig, när vi gjorde en biltur till grannlänet. Det blir inte så ofta vi träffas numera, så all heder åt svåger och svägerska som arrangerat och fixat.


Sova bör man, annars dör man. Man kan få hjärtproblem, demens, diabetes och övervikt om man inte får tillräckligt med sömn. Dessa påståenden kan man läsa i ett flertal artiklar. Det motsägs visserligen av att det motsatta könet (männen, de lättsövda) har en kortare medellivslängd. Sömnproblemen finns hos kvinnorna.



Själv hade jag svårt att somna igår kväll. Kände den svala 14-gradiga luften från det halvöppna fönstret fläkta i ansiktet och började tänka på vad som skulle kunna komma in genom fönsterspringan mer än bara luft. Den borttappade boaormen från Örnäset skulle nog kunna slingra sig in och vem kan sova när sådana tankar faller på.


Idag firar vi bröllopsdag. Denna kyrka har världens längsta altargång. Så tror i alla fall jag som en gång för länge sedan med darrande geléknän vandrat fram till altaret. Organisten var strängt kyrklig och vägrade spela Mendelssohns bröllopsmarsch eftersom det inte passade sig i kyrkan. Vår Herre ville inte höra Mendelssohn i sin boning och då var det bara för oss att lyda. Men gifta blev vi.

Sommaren är kort och den här bloggen blev för lång. Må väl!


3 kommentarer:

Helena Högberg sa...

Grattis på bröllopsdagen! Jo,det här med sömnen fungerar inte så bra alltid (sade hon som lämnade kommentaren 00.35 :))

Annica sa...

Ett försenat (skriftligt) Grattis! på bröllopsdagen! Jag hörde att den varit till belåtenhet.

Det där med sömnproblemen känner jag igen. Vi hade kunnat ringa och pladdra en stund under nattens sömnlösa timmar eftersom jag också hade en sådan där natt när jag låg vaken och funderade på än det ena, än det andra. Ibland är tankeakuten omöjlig att stänga.

Förresten, inget fel alls på blogginläggets längd!

Gunnel sa...

Helena och Annica: Tack! Tiden på kommentarerna tyder på att ni bägge två är nattugglor. Och kan man inte sova kan man alltid sitta framför datorn.