fredag 27 juli 2012

Kära gamla EP-skivor


Visst är det svårt att lämna från sig gamla saker? Här framför mig har jag en låda med gamla EP-skivor som jag aldrig mer kommer att lyssna på. Jag har ingen spelare, de är helt onödiga i mitt liv och låtarna finns på Spotify.


Här finns Dean Martin med "Bouna Sera." En låt och en röst som får armhåret att resa sig.


Lite oväntat med Göingeflickorna. Det var nog en skiva som min ömma moder köpt till mig, för att själv lyssna på.

Av sentimentala skäl blir lådan med EP-skivorna kvar. Kommer att ligga i sitt gömsle till en avlägsen dag i framtiden när någon hittar lådan med skivorna och konstaterar: "Hon hade i alla fall en dj-a bra musiksmak." Eller?

Ha det gott!

9 kommentarer:

Helena Högberg sa...

Jag har inte ägt så många lp-skivor, kan det vara kanske 15 stycken 70-talare? Jag har också sparat mina trots att min systers flicka bröt av picupen på skivspelaren när hon var liten, sisådär 23 år sedan :)

Gunnel sa...

Helena: Jag har säkert haft 300 LP-skivor, men det beror nog på att jag alltid köpt mycket skivor och LP-skivorna kom redan på 50-talet.

De första skivor jag köpte var stenkakor men inte ens dem har jag kvar.

Lennart sa...

Skäms inte för Göingeflickorna, det är säkert din egen och skivan har åldrats i takt med ägaren.

Gunnel sa...

Jag tog reda på föräldrarnas EP. Det var en del gospel och kristen musik och så förstås Göingeflickorna. Tro mig broder, jag vet vad jag talar om. Tror jag!

Annica sa...

Som den samlare jag är (av allt!) så har jag naturligtvis kvar alla mina EP- och LP-skivor. Tillsammans är det bortåt ettusen vinylplattor som slåss om utrymmet. Det ligger för mycket nostalgi i vinyl-skivorna för att jag ska göra mig av med dem. Jag har även kvar några gamla 78-varvare (stenkakor). Men de är färdigspelade.

Lennart sa...

Har du inte hittat Tova Carson och Tosse Bark, Anders kanske vill ha dom till sin samling ?

Gunnel sa...

Annica: Är grannarna medvetna om tyngden som vilar ovanför deras huvuden? Jag är i alla fall imponerad över din samling. Hade ingen aning att den nått dessa proportioner.

Lennart: Jag tror att han saknar dem i sin samling, men de är för evigt mina. Men han kan få "Göingeflickorna."

Anders sa...

Flickor har jag alltid haft lätt för att få. Kan dock inte minnas någon från Göinge, ett förbiseende som jag beklagar.

Gunnel sa...

Visste inte att du var en sån flickfångare Anders. Synd bara att du inte kommer ihåg dem.