torsdag 15 mars 2012

Främlingar på tåg


Jag har tillbringat två långa nätter på tåg. Det var trevligare än väntat och tiden gick ganska fort. Eftersom jag inte ville dela sovkupé med okända människor så valde jag fåtölj, vilket innebär att man sover, eller försöker sova, i en ganska obekväm ställning.


För att kroppen inte ska stelna måste man röra på sig under natten. När man går genom den lätt upplysta kupén och slänger en blick på sina trötta medresenärer kan man konstatera att vi människor inte är vackra när vi sover. Vår värdighet har gått förlorad, där vi sitter med våra slappa hakor och gapande munnar. Det enda positiva är att man inte behöver se sig själv.


Det är bara små barn och filmstjärnor som är vackra när de sover.

PS. Tåget var som vanligt försenat så vi fick tillbaka 25 % av resans kostnad. Det är således bara fördelar med att åka tåg. DS.

Ha det!



3 kommentarer:

Annica sa...

För några år sedan åkte jag tåg till Dalarna. Det tog femton (15) timmar! Det är bland de längsta femton timmar jag upplevt. Jag hade åldrats betydligt innan jag var framme. Och trots att jag inte älskar att flyga så valde jag ändå det transportmedlet för hemresan. Den tog ca en timme. :o)

Gunnel sa...

Annica: Jag är en konstig prick. Jag gillar både att åka tåg och buss. Har åkt buss ända från Luleå till Österrike och det var ett rent nöje. Flyg är farligt, man kan ramla ner.

Annica sa...

Det är därför jag inte gillar att flyga - detta med gravitationen. Så de andra gångerna jag varit till Dalarna/Stockholm så har jag åkt buss. Mycket bättre - och snabbare - än tåg.