söndag 4 mars 2012

Gubbröra



Gubbröra kallar Bosse Parnevik sin show, där han berättar om sitt liv och sin karriär till filmbilder. Igår uppträdde han på Kulturens Hus här i Luleå. Det var trevligt, lite småmysigt, men ingen höjdare. Parnevik berättade lite virrigt om sin karriär och borde kanske ha gett sig själv lite mera regi. Publiken var lyckligtvis av den äldre sorten, för vem som är yngre än 50 känner till Glokar Well, Sten Broman eller Hedlund i Rådom. Gubbar som Parnevik imiterat under 50- och 60-talen. Nu är Parnevik 74 år och har både höftledsproblem och ljumskbråck och ska lägga av när han rest färdigt med denna show.


Idag sitter jag inne och tittar på Vasaloppet och VM i Skidskytte och tycker mycket om Bergman som lyckades ta silver. Men här utanför på isen motionerar folk och testar på curling och långfärdsskridskor. Sunda och kloka människor som tänker på sin kropp och sin hälsa. En sådan person ska jag bli endera dan, kanske redan i morgon.

Trevlig söndag!







9 kommentarer:

Annica sa...

Bosse Parnevik var ju verkligen en rolig kille, men nu börjar han nog ha gjort sitt på scenen. Tufft att kuska runt i den åldern och dessutom vara lite krasslig.

Du är ju redan en sund och klok person eftersom du går promenader varje dag.

Gunnel sa...

Annica: Åldern tar ut sin rätt som det så dystert heter. Det var inte helt lätt för den höftskadade Parnevik att "göra" Jerry Williams som han försökte sig på. Mera ristningar än rullningar.

Det blir väldigt korta promenader de dagar det visas idrott på TV.

Anders sa...

1968 såg jag Parnevik på Dragonen i Umeå. Undrar om det är den showen han drar i repris?

Gunnel sa...

Den 16 mars kommer han till Skellefteå. Han har nog inga nyare gubbar i sin show, så det kan vara repris från 1968.

Lennart sa...

I går körde vi upp husvagnen till Merkenes. Utanför Kokträsk passerar man ett översnöat hus med det vackra namnet Sodoberg. Om jag inte minns fel så hade du en klasskompis från detta hus ?

Gunnel sa...

Lennart: Ja, det hade jag och just nu kan jag inte för mitt liv komma ihåg vad hon hette. Hjälp!! Jag tror inte att hon finns i livet längre.

Lycka till med fjällivet och fiskandet!

Lennart sa...

Hon hette Valmy och hamnade för många år sedan i rullstol. De sista tio åren har hon bott i Malå. Om hon lever vet jag inte !

Anders sa...

På tal om Sodoberg så har jag köpt en bok av Ranelid på bokrean.

Gunnel sa...

Lennart: Ja, det hette hon. Vi gick i skolköket tillsammans tycks jag minnas, sen vet jag inte vad som hände henne.

Anders: På tal om Ranelid så lyssnar jag just nu till en talbok som heter "Kniven i hjärrrrtat", som han själv läser. Inte dålig, inte bra.