tisdag 6 mars 2012

Bort med rutinerna


Vanans makt är stor. Jag börjar varje morgon med te och två mackor. Jag sätter mig på samma sida av bordet som jag alltid har gjort och läser samma morgontidning, som jag läst i nästan 50 år. Här förändrar vi ingenting!

Efter frukost bäddar jag min säng, diskar, hittar min lika förutsägbara man framför TV:n, där han tittar på morgonprogrammen. Jag sätter mig framför datorn, läser ett antal tidningar, läser bloggar och kollar min e-mail. När det gäller användandet av datorn är det inte bara en vana, det är ett beroende.


Att leva ett sådant inrutat liv befrämjar inte hjärnan. Man ska istället bryta sina mönster, överraska sig själv med ett nytt beteende, byta plats vid bordet eller göra någonting alldeles nytt. Då blir hjärnan förvånad och arbetar lite bättre och man kan hålla seniliteten vid schack ännu någon tid.


Därför ska jag nu ta en datorfri vecka, där jag varken ska använda min egen eller någon annans dator. Tänka fritt och nytt och vandra på nya vägar. Klarar jag detta, har jag karaktär, klarar jag det inte, så får jag duga ändå.

Trevlig vecka!




4 kommentarer:

Helena Högberg sa...

Jag har börjat byta sida av bordet när jag sätter mig och kollar datorn på morgonen, men det är bara för att jag börjar få solen mitt i ögonen :)Skämt åsido, du har så rätt, man skulle ta en vecka som bryter mönstret. Det värrsta är att jag följer så många bloggar, att om jag hoppar över 2 dagar så är det över 100 olästa inlägg!,vill gärna forsätta att följa dem med, vilket I-landsproblem!

Annica sa...

Det är skönt med gamla invanda rutiner. De skänker lugn och trygghet i tillvaron och i en föränderlig värld.

Men byta sida av bordet kan man förstås göra då och då. Om inte annat för att få en annan utsikt.

Ibland tar jag en datorfri dag - eller två, tre. Jag kan tycka det är ganska skönt. Och desto roligare när jag knäpper på den igen. Men då är det mycket att läsa, precis som Helena säger.

Olivia sa...

Den var jätte fin bild gunnel!
Spicjelt snön och isen det gjorde så det blev fint på något sett.

Gunnel sa...

Helena och Annica: Det är mycket att läsa när man kommer hem till datorn igen. Jag har varit borta en vecka, det är därför som jag varit karaktärsfast. Att låta bli datorn när jag sitter hemma hade varit omöjligt.

Olivia: Jag vet att du är jätteduktig på att ta fina bilder. Jag såg Ölandsbilden på din dator.