måndag 17 oktober 2011

Det doftar "Timeless"


Någon gång på 70-talet köpte väninnan och jag doftprodukter från ett företag som hette Avon. Vid ett tillfälle hade vi köpt en vacker burk med ett innehåll som kallades "Timeless." Vi satte på oss cremeparfymen och besökte Gammelstads Handväveri som hade en visning av mattor. Ganska snart fick jag en sprängande huvudvärk av den starka doften från parfymen. Väninnan led också av lukten och när vi idag använder ordet "timeless" betyder det med svärord och allt "F-n, vad det stinker."


Det doftade "timeless" på Norrbottensteatern i lördags, där vi såg pjäsen "Evigt ung." Någon, utan luktsinne, hade gjort sig fin och hällt rejält med "timeless" över kroppen.

Det doftar "timeless" på Storgatan nu och då. Någon affär med doftprodukter öppnar dörren till gatan, kanske för att skona sin personal och ge den frisk luft eller för att göra reklam för sitt söta doftande sortiment som gillas av somliga, men är "timeless" för andra.

Idag är det en vacker och solig dag, lämplig för oss alla att gå ut i naturen och snusa på hösten som alltid luktar friskt och gott.

Trevlig vecka!

6 kommentarer:

Yvonne sa...

Jag tar en stor sväng när jag ska gå förbi denna affär i stan.Förskräckligt!!!!Fattar inte att folk,som går på offentliga tillställningar inte kan tänka sig för.Man tror ibland att dom hällt på sig hela flaskan.Grrr...

Lennart sa...

Jag har ju varit i Luleå i helgen men inte känt några farliga dofter.
På lördagkväll körde vi in till Kvantum för att köpa godis. Utsikten från Kronanbacken över vattnet och staden i skymningen var faktiskt fantastisk. Det kan vara vackert i Luleå ! Dessutom har jag sett två hockeymatcher på TV med ett för mej strålande resultat. I natt har vi haft 5 nät ute men fick bara 1 lake! Ibland kan det nog vara bättre i Luleå !

Helena Högberg sa...

Ja, ibland kan man gå förbi någon, ute, på 4-5 meters avstånd och känna en väldigt stark parfymdoft(stank), hur står de ut själva?

Annica sa...

"F-n"? Sådana ord använder inte vi. Okej, kanske i samband med "Timeless".

"Timeless" är tidlös på det sättet att vi alltid kommer att minnas den. Men i rättvisans namn måste sägas att Avon också hade många fantastiskt fina dofter. Det var bara med den "tidlösa" man gick totalt vilse i luktvärlden.

Angående "timelessaffären" i stan: Fy så hemskt att stå i denna luktsinnesförstörande miljö hela dagarna! Så småningom kommer det att utgå arbetsskadeersättning till hela personalen.

Gunnel sa...

Yvonne: Det är synd om folk som är verkligt allergiska mot dofter. De kan ju knappast gå på en offentlig tillställning för där är ju alltid någon som doftar.

Lennart: Utsikten från Kronanbacken är fantastisk. Tänk vilken utsikt de har som har flyttat in i de nya höghusen. Och vad gäller hockey tycker jag att du ska vara glad när det går bra. Tyvärr gläds vi ju inte alltid samtidigt.

Helena: Jag tror att de som sätter på sig för mycket parfym, har något fel på luktsinnet. Det kanske bedövas av doften.

Gunnel sa...

Annica: Din kommentar kom medan jag själv skrev. Beträffande svärordet så får jag väl stå för det,då det är jag som vid vissa tillfällen använder sådana för att stärka det jag säger.

Bra att du också berömde Avon, det glömde jag i all min kritik mot "Timeless."