måndag 13 juni 2011

Hänryckningens tid


Hänryckningens helg är tillända och knappt någon har märkt att det varit pingst, eftersom annandagen plockats bort.

Hänryckta blev nog många över det fina väder som vi hade under fredag och lördag. Hänryckta var alla elever som slutade skolan och såg fram emot den ljusnande framtid.

Visst kan även jag bli hänryckt över sommar, hägg och syren, men i min ålder är man närmare att bli hädanryckt. Detta ord som finns i en del gamla psalmer är så urgammalt att det blir röda streck under texten när man skriver ner det.


Hänryckningens religion - pingströrelsen - var en del av min barndom. När våra föräldrar var med i församlingen fick vi barn följa med och lyssna på vittnesbörden. Det är ganska märkligt att vi syskon som växte upp i ett religiöst hem, har blivit så cyniska mot all religion. Föräldrarna tvingade oss aldrig att delta, utan det är snarare tungomålstal, andedop och predikanternas förkunnelse som gav oss skrämselhicka.


Hänryckningens helg är över. Idag är det måndag och jag säger GRATTIS till sonen som idag fyller hela 47 år.
-
Godmorgon!

7 kommentarer:

Peter sa...

Tack, ser inte särskilt hänryckt ut på bilden.

Lennart sa...

Grattis Peter även från Lainejaur.

Hänryckningen i Gunnels hemtrakter är numera inte pingströrelsen utan vindkraft.
Folket samlas i byastugorna och istället för halleluja ropar dom efter ett vindkraftverk till. Pastorerna kallas konsulter. Församlingen tror på billig el, men tji får dom och konsulterna skor sig. Men som pingströrelsen går det väl över hoppas iallafall jag !

Gunnel sa...

Med bibeln i handen, Peter, klart att du är hänryckt.

Är det en allmän väckelse som går över bygden, Lennart? Och är du verkligen den ende med en annan tro?

Annica sa...

Låt oss hoppas att det dröjer länge innan vi blir hädanryckta. Det är absolut roligare att vara hänryckt.

Gunnel sa...

Annica: Så här börjar psalmversen:

Ack döden hafver hädanryckt
min vän ifrån min sida.

Är inte detta stor poesi?

Lasse sa...

Börjar man inte ana såna där streck i ansiktet....tihi, fnitter,fniss

Modern sa...

Strecken börjar anas strax före 50. Så det är bara att vänta.