fredag 30 juni 2023

Det här kallar jag sommar


Det är tidig morgon när jag lämnar lägenheten för att gå ut och njuta av det fina sommarvädret. Det är vackert runt promenadslingorna på Gültzauudden med vatten på ena sidan och gammal tallskog på den andra. Man mår så bra, tankar själen eller vad det nu kan vara som får människan att känna sig glad och harmonisk.






Här är årets version av den talande tallen, den som jag berättat om vid ett flertal tillfällen. En gång stod jag framför den, tittade kritiskt på den och kläckte ur mig:
"Du är ännu risigare än förra året."
Tallen svarade:
"Detsamma!"
Jo. det är alldeles sant, träd och växter kan tala och det var på den tiden jag hade en alldeles "unik" hörsel.



Vandrar vidare till Hermelinsparken. Här står friherre Hermelin (åtminstone hans huvud) och tittar på solrosor och riddarsporrar som man planterat runt honom. Han har hamnat här utan att egentligen ha anknytning till stan, däremot förstod han tidigt vilka tillgångar i malm och andra naturrikedomar som Norrbotten kunde bjuda Sverige på.



På övre bilden tronar den gamle kung som grundlade staden för 400 år sedan. Han besökte den troligen aldrig. Hade nog inte tid, han skulle ju göra Sverige till en stormakt.
Däremot hade vår nuvarande kung tid att besöka staden i samband med firandet. Han planterade det träd man kan se på den nedre bilden.

Efter en knapp timme är jag hemma igen. Öppnar dörren och hör röster från teven som pratar om Putin. Så galet det känns denna vackra dag. Putin, ondskans verktyg i vår tid, borde vi slippa höra talas om idag och alla andra dagar.

 

10 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Gültzauudden är en oas i stan.

Och i motsats till många andra tycker jag även att Stadsparken har blivit fin efter omgörelsen. Den behöver ett par år för att bli ännu finare. Men jag tycker mycket om att det är så mycket folk som rör sig där. Populär.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Stadsparken blev jättefin. Öppen, med många sittplatser och fina blomsterarrangemang. Hörnet med lek för knattarna lockar också mycket folk. Den som klagar över parken har bara behov att få gnälla.

Annica sa...

Fina sommarbilder! --- I denna otrygga tid behöver vi alla, mer än någonsin, naturen och den ro den ger. Egentligen kan ju ingenting uppväga Putins ondska och maktgalenskap men vackra vyer med sol, vind och vatten gör mycket för att vi ska må bättre. Bara så hemskt att inte alla får njuta av fredliga, härliga sommardagar.

Gunnel sa...

Annica: Putin passar inte in någonstans och stackars de som är måltavla av hans barbari. Han vårdar inte, hans skövlar. Kan inte förstå att en del länder alltid drabbas av galna ledare.

Men sommarbilder är fina.

Nahide sa...

Om jag nu (mot all förmodan) hittar något positivt att säga om kungar och adelsmän, så måste jag erkänna att minnesmärken över dessa gubbar omgärdas oftast av välskötta och rogivande parkmiljöer.

Minns en bilhandlare vi mötte för länge sedan i Luleå sa i det bredaste Lulemålet: "I den här stan tycker vi inte om turister" och menade de myckna vägarbeten kommunen hade dragit igång lagom till semestersäsongen. Just nu passar det uttalandet perfekt för Skellefteå. Hela stan är ett gigantiskt byggprojekt. Det luktar damm och diesel överallt. Så att titta på dina bilder hjälper mig att andas. Tack för dem!

Gunnel sa...

Nahide: Tack för berömmet om bilderna. Roligt att fota sommartid.

Allt ska göras under några korta sommarmånader och jag antar att hela Skellefteå stad är ett enda byggprojekt, både vad gäller gator och hus. Stan måste ju klara av allt som följer med batterifabriken. Hoppas i alla fall att det är lugnt i din vrå av stan.

Nahide sa...

Hela stan är en stor skyttegrav. Även mina vanliga gång- och cykelstråk är nedgrävda. Min gamla pensionärsmoppe har fått motorproblem efter många kraftiga hopp och stök; den vill gärna lägga av mitt i körningen ibland. Man måste gunga den kraftigt några gånger för att den ska sätta igång igen. Så jag är en syn för gudarna på gator och torg; en tant som sitter och våldgungar på en eloped.

Men... Det finns hopp för oss ändå. Läser i tidningen att Benjamin Ingrosso var här igår kväll och deklamerade från scenen: "Skellefeå, jag fu..ing dör för er"!!! Det känns tryggt!

Gunnel sa...

Nahide: Förlåt att jag skrattar. Ser framför mig hur du hoppar omkring med din moped på Skellefteås gator. Men allvarligt talat så är det trist när den korta sommaren förstörs av "utgrävningar."
Benjamin Ingrosso inger hopp. Han dog även för Kiruna i helgen.

Friherre Hermelin dog för Norrbotten, satsade alla sina pengar häruppe, och dog utfattig, han skulle bara veta att han står omgiven av blommor i sin alldeles egna park.

Elisabet. sa...

Ser att det här inlägget skrevs för 4 dagar sedan ., aha, då var vi nog ute till havs. Eller på väg. Eller på Ven där det knappt fanns någon wifi. Så fint det är i Luleå. Och så mycket man inte hade en susning om, då, när min syster under många år bodde ute på Mjölkudden.
På somrarna längtar jag ofta hem. Eller "hemöver". Man måste förstås ha gott om tid på sig, men ska vi ändå köra så långt, kan man ju ta vägen upp till Luleå. Där bodde min pappas lillasyster Alice Barck, men hon är död sedan länge. Sonen L bor kvar ser jag. På hitta.se kan jag läsa att han är en man. Ja, det var ju inte illa. Läser också att i samma postnummerområde har det delats ut över 1 miljon kronor i Postkodlotteriet.

Gunnel sa...

Elisabet: När min man var klar med sina studier på Teleskolan i Stockholm sökte han jobb häruppe i norr för att komma närmare släkten. Han valde Skellefteå i första hand men det blev tredjevalet Luleå där vi trivs alldeles utmärkt.

Vi brukar normalt besöka Malå varje år, men pandemi och annat har gjort att det är 4 år sen sist.