torsdag 22 juni 2023

En förlorad mobil


Det är en alldeles vanlig fredag och jag och min äkta hälft ska gå till Circle K för att köpa dagens Aftonblad, den med det krångliga korsordet. Precis när jag tagit på mig min jacka, ringer mobilen. Jag svarar och pratar med väninnan samtidigt som jag ska placera kort och nycklar i höger jackficka och mobilen i vänster. Men jag hittar inte mobilen. Den är puts väck. Letar överallt och hojtar till slut till maken:
"Har du sett min mobil?"
Hör en försynt kvinnlig röst i örat som säger:
"Men du pratar ju med mig."

Tablå!

Mobilen finns i min högra hand, vid mitt högra öra, så nära mig den bara kan komma. Kan bara skratta åt mig själv, men undrar samtidigt. Är detta ett tecken på tidig förvirring eller är det bara något som vem som helst kan göra? Lutar naturligtvis åt det senare alternativet, något annat är inte tänkbart. Med den fatala historien från min kammare önskar jag alla som tittar in en:

TREVLIG MIDSOMMAR!



 

10 kommentarer:

Monet sa...

L i t e disträ får man nog karaktärisera dig som, åtminstone i det ögonblicket. Om min man inte hittar sin mobil vilket händer lite då och då letar jag inte alls utan ringer bara till den. Då hör man ju direkt var den är. Om man inte tappat den på stan förstås! Trevlig midsommar till er också!!

Gunnel sa...

Monet: Jag har nog gjort en och annan fadäs i livet som tål att skrattas åt. I alla fall efteråt. Disträ är nog rätt ord. En trevlig midsommar till er också!

Monica sa...

Lite kul att läsa och jag med min myckna erfarenhet från neurovetenskap med de främsta forskarna (som faktiskt är lite förvirrade ibland så jag måste fråga: " hur tänkte du där"?) Och det vet de inte☺️, ja med det vill jag säga att detta kan hända alla och ofta är stress inblandad. En del stressar ju aldrig så drabbas kanske inte.

Och nu önskar jag er en fin midsommarhelg. Här i Stockholm blåser det kraftigt, hade önskat regn i massor. Blåst gör ingen nytta.

Gunnel sa...

Monica: Skönt att man inte är ensam om att vara förvirrad.

Önskar dig en trevlig midsommarhelg. Här blir den blöt, det åskade nyss och väderfolket har lovat rikligt med regn i morgon.

Nahide sa...

Min telefon sköter sig hyfsat för det mesta, men läsglasögonen har en tendens att gå på egna upptäcktsfärder i huset. Min lösning är att skaffa ett antal sådana och strategiskt placera dem i olika ställen; framför datorn, vid köksbordet, på skrivbordet, i handväskan m m. Då slipper jag åtminstone den mest akuta paniken.

Det verkar bli en blöt midsommar här också. Men myggfri! Trevlig midsommarhelg på er alla.

Gunnel sa...

Nahide; Klokt att skaffa flera. Just glasögonen har jag inga problem med eftersom de aldrig lämnar näsan annat än på natten.

Det började regna nu när vi gick hem från stan och lär ska regna hela dan. Bra för grönskan men jättetråkigt för alla som vill fira och dansa rumt midsommarstången. Ha en fin midsommarhelg du med.

Annica sa...

Fortsatt trevlig midsommarhelg! Bara "annandagen" kvar. ;) Men det är längesedan vi hade en så regnig och mörk midsommar som i år. Synd om alla som hade ställt in sig på grodig kvack-kvack-dans runt midsommarstången.
I efterhand är det ofta rätt roligt med de där vilsegångna tankarna som då och då dyker upp i ens hjärnvindlingar och får en att säga och göra rätt märkliga saker. De kan framkalla många goda skratt när det gått en tid.

Gunnel sa...

Annica: Men söndagen kom med fint väder och regnet var nyttigt även om det kom på fel dag för firarna.
När man klantar till det är det oftast roligt efteråt och dessutom kan man skriva en blogg om fadäsen.

Nahide sa...

Apropå fadäser: Alla kan vi ha en dålig dag på jobbet ibland, även journalister. Läst alldeles nyss i tidningen: "På plats kontrollerades hon av polis som då saknade arbetstillstånd i Sverige". Om ett gott skratt förlänger livet, så lever jag några minuter längre än beräknat.

Gunnel sa...

Nahide: Oj då! Har vi poliser som saknar arbetstillstånd. Journalister är ganska duktiga på språkliga fadäser numera. Ingen som kollar dem.