fredag 25 november 2022

Det kostar att ha roligt


Min äkta hälft har köpt årskort till Luleå hockeys matcher i 37 år. I veckan blev alla fantaster som delat samma intresse och haft årskort i mer än 25 år bjudna på middag och fick en present. En kristallskål med den välkända loggan.

Min man försökte räkna ut hur mycket pengar han lagt på dessa årskort under alla de 37 åren. Han kom fram till en summa på ungefär 110.000 kronor. Det låter mastigt när man hör totalsumman men hade han rökt ett paket cigaretter om dan i samma antal år hade han kommit upp i det fyrdubbla beloppet och dessutom antagligen inte mått så bra som han gör. Kostnaderna för hockeyn går direkt på nöjeskontot och håller min hälft frisk och glad. Åtminstone när laget vinner och domaren gjort sitt jobb.

Förresten om man ska vara fullkomligt ärlig, hur mycket har man inte lagt ner på godis, chips och andra onyttigheter under 37 år. Tur att man inte vet.



Igår kom nyheten att den vänlige, sympatiske Börje Salming avlidit i ALS. När man får en grym sjukdom med ett givet slut är det skönt när döden kommer snabbt. Alla talar så väl om denne ärrade hockeylegend och alla vackra minnesord från de som kände honom känns absolut äkta.

 

12 kommentarer:

Monica sa...

Fin skål! Jag gjorde en koll också en gång, vi gick på precis allt i Stockholm gällande musikaler, teater, konserter, alltifrån Galenskaparna till Opera. Kära dotter var med som riktigt liten med det som passade åldern och sen var hon med själv i både musikaler och gav konserter. Dansade också balett. Och vilka roliga kontakter vi fick, där var ministrar och kändisar som nu väntade med oss när det var övningar för våra barn och ungdomar. Ibland tjoade ett barn när de såg oss på stan och kom springande med vakter efter sig. Och de satt alltid med. Snygga och eleganta men man såg efter ett tag den extra utrustningen. Skönt att inte vara minister tänkte jag då.

Och det blev stora summor för jag sparade alla biljetter men sen kastat. Men vilken rikedom! Värt varenda krona!
Och här finns varken cigaretter eller alkohol så vad rik man blir!

Och Börje, det tog tag, kände sorg, så fin och sympatisk förutom skicklighet. Var verkligen som ett mirakel den långa resan de gjorde nu till Kanada men vackert minne för honom och för familj, han bestämde sig att orka. Och en hemsk sjukdom, lite upprörd att medicin som kunnat lindra lite längre till en liten tid las i tullen här fast den är tillåten att ta in men inte per post. Så mycket knäppa bestämmelser istället för att se till människan. Vila i frid Börje, han har inte ont mer.

Bert Bodin sa...

ALS måste vara en av våra hemskaste sjukdomar. Att förloppet kunde vara så snabbt har jag inte trott. Det var nog skönast för honom att han fick somna.

Annica sa...

Vacker skål! Finns mycket ni kan fylla den med. Lite adventsgodis, t.ex. :)
Sverige, och världen, har förlorat två riktiga gentlemän den senaste tiden, först Sven-Bertil Taube och igår Börje Salming. Alla talar så väl om dem båda.
I morse kom sorgen även till min familj, den yngre av mina två storebröder somnade in efter flera år med sviktande hälsa. Det känns väldigt konstigt att plötsligt vara den enda kvar av syskonskaran. (Min äldsta bror dog för 26 år sedan i en massiv hjärnblödning, blott 62 år gammal.)

Gunnel sa...

Monica: Är lite avundsjuk på allt utbud i nöjesväg som huvudstaden har att erbjuda. Vi brukade alltid planera in någon teater eller musical när vi åkte till Stockholm. Den första vi såg var "My fair lady" med Jarl Kulle och den senaste/sista "Kristina från Duvemåla" Däremellan har vi varit både på Dramaten och Operan. Väl använda pengar.

Gunnel sa...

Bert Bodin: ALS är en dödsdom. Lika bra att döden kommer snabbt. Ändå var det oväntat att han skulle dö bara en vecka efter hyllningen på Hockeygalan.

Gunnel sa...

Annica: Vi har redan fyllt skålen med adventsgodis. Tänker också på Salming och Taube som gentlemän och saknade av många.

Beklagar sorgen över din bror. Förlorade min yngste bror i somras och det känns konstigt och vemodigt. Lite svårt att greppa.

Från Glam till Damm sa...

Hej,

Vi har haft säsongskort på Mora IK i flera år och det kostar pengar :-) Man vill inte tänka på vad det har blivit sammanlagt....Men oj så kul det är och därmed värt det. Kul att det blev lite festligheter för de som varit med i många år där uppe på hockeyn hos er.

Så tragiskt med Börje Salming. Vi såg honom förra sommaren i Stockholm och han var så otroligt vältränad och såg så ung ut för sin ålder. Det sätter livet i perspektiv. Man måste skynda sig att leva.

Ha en fin fredag!

Tusen tack för din fina kommentar hos mig. Jag blev så glad.

Varm kram,

Anneli

Elisabet. sa...

Ja, allting är ju som bekant relativt. Pv har lagt mycket pengar på båten som ju inte ens är ny - utan rejält ålderstigen - och man kan ju undra om det är klokt ., det är ju inte ens året om den används. I stället hade vi kunnat renovera alla rum och lägga in nytt golv i köket och säkert mer än så, men nu gör ju båtlivet honom så omåttligt lycklig och han betalar det själv och tids nog blir det väl renovering ,-). Själv har jag lagt min låga handelslön på resor och ännu flera resor och så länge jag inte är dement och glömmer dem, är dom fortfarande till glädje. Alla minnen! (Minns en äldre-äldre man i Liverpool som berättade att han hade haft årskort på Anfield i hela sitt vuxna liv. Jysses, vilka biljettpriser det rörde sig om! Han tycktes lycklig.)

Gunnel sa...

Från Glam till Damm: Hos oss är det bara min man som har säsongkort. Jag klarar inte spänning, vågar inte titta på matcherna utan kollar på resultatet när matchen börjar bli klar.

Börje Salming, denne fine man, berörde oss alla. Han visade upp sin sjukdom och sårbarhet på ett sätt som vi inte är vana att se.
Kram tillbaka!

Gunnel sa...

Elisabet: Man blir lycklig av att få syssla med det man tycker om och då blir man lätt att leva med, tror jag. Dina många resor måste ha gett dig mycket och du hinner göra många fler. Jag har varit en samlare av allt möjligt och sprungit på loppisar, tycker fortfarande att det är roligt, men har ingen plats för prylar längre. Har fått göra mig av med det mesta.
Är rätt nöjd ändå.

Nahide sa...

Vacker skål - och är välförtjänt. Luleå hockey behöver all stöd det går att få, eller?

Gunnel sa...

Alla hockeylag behöver kärlek, både i medgång och motgång. Gillar också skålen, nu fylld med godis.