fredag 11 november 2022

Nu svamlar hon igen


Nästan hemma

"Vad är det du älskar allra mest hos min person?" frågade Gunnel sin man, "är det min intelligens och bländande personlighet eller är det min fantastiska matlagning?"
"Ditt sinne för humor!"

"Jag äter aldrig livsmedel som behandlats med kemiska tillsatser och jag äter aldrig sådant som innehåller konserveringsmedel eller har besprutats."
"Jaha, hur känner du dig då?"
"Hungrig."

Längtan efter en kopp te är en starkt drivande orsak för mig att kliva ur sängen. Vardag som helgdag äter jag samma typ av frukost som jag ätit de senaste 40 åren. Här är förändring icke av intresse.

Alltid te och två mackor. Den ena med avocado, gurkmeja och ost, den andra med messmör som sprinklats med linfrö. Märklig blandning kan tyckas men helt rätt för mig.



Lyssnar till P1 där "vanligt" folk får ringa in och uttrycka sina åsikter om allt och ingenting. Just den här dagen klagar en inringare på de stora matjättarnas egna varumärken som får bästa plats i hyllorna och som är av sämre sort än övriga producenters. Tycker att mannen har rätt, åtminstone är Sias vaniljglass mycket godare än Icas. Kanske inte så mycket till jämförelse men jag delar inringarens känsla.



En annan man klagar över att man bara talar om fördelarna med kärnkraftverk och tycker att man glömt riskerna med kärnavfall som måste förvaras i urberg i tusentals år. Konsekvenserna av vårt handlande lämnar vi över till kommande generationer och det är inte snällt tycker inringaren och det har han nog rätt i.

Men det som hände i Harrisburg är så osannolikt att det förmodligen inte har hänt. Var det inte så han sa vår kloke Tage Danielsson.

 

8 kommentarer:

Monica sa...

Tack för tipset😄, ropade genast på maken, fick sätta sig mittemot och jag frågade: "Vad älskar du mest hos mig?"
Det dröjde några sekunder mer än den omtalade politikerns tystnad i Norrtälje, 28 sekunder😄men sen;
ärligheten, klarsyntheten, ingen kan slå blå dunster i dig, ambitioner, omsorg om andra, initiativrik och sen mycket mer men jag sa att det räckte.
Tänk att det har jag aldrig frågat, i alla fall inte på äldre dar.
Och du verkar äta både en god och nyttig frukost, jag varierar min rätt mycket och tar kaffe, på kvällen te.

Önskar dig och er en trevlig och bra helg.

Elisabet. sa...

Ja, du Gunnel ..., sinne för humor ska sannerligen inte föraktas. Tänk, så viktigt det är i ett förhållande, ja, människor emellan rent allmänt också. Det finns en viss sorts humor som jag tycker är typisk norrländsk och som är den absolut bästa jag vet - det är Ronny Eriksson-humorn. Minns när han var på Malåborg (Euskefeurat alltså) och drog ner såna skrattsalvor, men det var ofta skratt som fastnade i halsen. Humor som stämde till eftertanke. Pv är just nu ute och hämtar frysklampar .., när han kommer in ska jag ställa den där frågan till honom. Det blir allt spännande. Så här svarar han efter lite betänketid: "Ja, du har väldigt lätt för att ta människor ..., är generös, påhittig och har humor".
Ja, men det var ju inte illa. Vad älskar jag mest hos honom? Jo, att han är den mest omtänksamma människa jag har träffat.

Gunnel sa...

Monica: Vilka fina ord från din man. Det värmde förstår jag.
Ha en fin helg du med!

Gunnel sa...

Elisabet: Vackra ord från din man och alldeles äkta och sanna. Håller med dig om Ronny E. Humor blandat med allvar är bäst. Plump och gapig humor är sämst, kan inte ens kallas humor. Vilka fina omdömen du ger din man, nu ska jag gå och säga nåt snällt till min gubbe. Han är också värd det.

Bert Bodin sa...

Tidigare "flum". Nu "svammel".
Inte dumt.

Jag har samma policy vad gäller kedjornas egna produkter. Köper inte dem. Undantag finns. Änglamarks går hem hos oss, och det är väl ett Coop-företag.

Gunnel sa...

Men sen blir det allvar. Undviker också matjättarnas egna produkter, men hörde att deras varor fått ett uppsving nu när allt ökar i pris. Matkedjornas egna produkter är vanligtvis någon krona billigare än de andras.

Annica sa...

Människor utan humor ska man akta sig för. ;)
Jag undviker också, i möjligaste mån, matjättarnas egna varor. Såg förresten i TV-reklam att när man köper Coops varor så skänks en del till cancerfonden. (Tror jag det var.) Javisst, ett smart drag av Coop.

Gunnel sa...

Annica: Matjättarna vill bli störst och de har makt och möjlighet att placera sina varor där de märks mest. Gåva till cancerfonden kan man ge ändå utan att köpa deras produkter.