fredag 2 december 2022

Julgranar och skönhet

Gran 2022

Kommunen har prytt vårt hyreshusområde med en vacker gran som ska lysa upp i decembermörkret. Som synes på bilden är det ont om snö och det gör att våra dagar och kvällar blir väldigt mörka. Decembers idealväder ska vara sol, 5 minusgrader och stilla fallande flingor, men det var vi ännu inte upplevt.



Gran 2013

2013 såg vår gran ut så här. Fulast i hela stan. Men en stor eloge till kommunen som inte ratar en gran bara för att den inte uppfyller skönhetskraven. Den platsar visserligen inte på Storgatan, men i en undanskymd vrå i ett hyreshusområde kan den få stå och känna sig lite fin.

Vad är det som får oss att tycka att somligt är vackert, somligt fult?

Skönhet är enligt Wikipedia, en egenskap hos en person, plats eller ett objekt som ger en förnimmelse av njutning eller tillfredsställelse hos betraktaren.


Gran på Storgatan 2022

Man borde själv vara lite skön, åtminstone på insidan, när man fått leva sitt liv i vårt trygga och välmående land. Men helt ärligt har jag mina skönhetsbrister där också. Irriterar mig ofta på personer som är offentliga och som jag bara sett på teve. En gapande Luuk, män som sitter i tevesoffan med mössa eller keps på skulten. Artister som klär sig fult, enligt mig. Deras klädval och frisyrer blir kritiskt granskade, där jag sitter i mina mjukisbrallor och svintohår och har åsikter. Nej, inte vackert alls av mig och väldigt lite hopp om bättring.

 

11 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, det där med smak är knepigt, eller egentligen inte alls. Det jag tycker är vackert, ÄR ju vackert i mina ögon. Så enkelt är det för mig.

Monica sa...

Årets granar är vackra i alla fall och innehar en viss skönhet. Tror jag själv börjat strunta i hur folk ser ut, vare sig jag möter dem eller ser kändisar på TV. Tröttsammast är alla kändisar av alla de slag vad de visar upp i pengar, lyxhus här och lyxhus där och sen ännu ett lyxhus där, helt obegripligt hur de hinner och finns verkligen alla dessa pengar? Och så alla som försöker efterlikna dem. Redan småbarn försöker. Det är då man inser att livet verkligen förändrats mycket under vår tid och att vi är lite äldre nu😌.
En trevlig andra advent önskas er med 🕯️🕯️.

Anonym sa...

Ps. Men granen på Storgatan är verkligen JÄTTEFIN! Ds. /Elisabet igen.

Gunnel sa...

Elisabet: Det har du absolut rätt i. Men vi som levde under panelhönans tid, vet ju att det finns tjejer som inte ansågs vara snygga nog att ens få dansa med den finnigaste av kavaljerer. Undrar om det är inlärt hos oss att den vackra människan ska se ut på ett visst sätt. Men stans gran är grann, helt klart.

Gunnel sa...

Monica: Har precis tittat på en repris på "Vem bor här?" Där kan man titta på lyxiga hem som måste ha kostat multum. Förstår inte alls de som har lyxhus härhemma och dessutom dyra lägenheter utomlands. Måste vara jobbigt att vara rik.
Ha en fin andra advent du med!

Nahide sa...

Heder år Luleå Kommun för att den är så inkluderande gentemot granar. Alla tycks ju kunna vara med, enligt bildbevis. Men om jag nu ska svära i kyrkan i dessa juletider, så tycker jag att granar mår bäst i skogen.

Nyligen presenterades en mycket omtalad doktorsavhandling som hävdar att snygga tjejer får bättre betyg i skolan. Det förklarar varför jag har alltid haft höga betyg!

Annica sa...

Nytorgets gran är en riktig skönhet. Och mer eller mindre varje år. Sådana exemplar ser man annars mest i Disneyfilmer. Granen från 2013 var inte vacker men originell, personlig. Precis som vi människor kan vara, inga skönheter men härligt udda. Oftast är det dem man minns bäst.
Trevlig adventshelg nummer två.

Gunnel sa...

Nahide: Tror absolut på förklaringen till dina fina betyg. Du vet ju vad din svärmor sa när hon såg ert bröllopsfoto: "Hä jär grannaste paret." Säkert har även killar fördel av att se bra ut.

Gunnel sa...

Annica: Alltid lika vackra granar på Nytorget. Kommer ihåg från barn- och ungdomsår hur pappa kom hem med en gran som inte alltid utföll till belåtenhet. Lite lik 2013 års exemplar, men med lite glitter och ljus så blev den riktigt fin.
Trevlig andra advent till dig också.

Bert Bodin sa...

Granen på Nytorget i år måste vara den snyggaste vi haft.

Angående Luuk och inomhushuvudbonader så tänker vi lika.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Mycket vacker gran. Den blir svår att överträffa.