onsdag 29 juni 2022

Från ingenting till någonting


Jag har absolut ingenting att skriva om, det är för varmt. Hjärnan arbetar långsamt. Men jag vill byta ut mitt gamla träd på bloggen mot en vacker sommarbild.

Varma dagar går jag ut tidigt på morgonen. Rundar Gültzauudden, fortsätter till Hermelinsparken och sen raka spåret hem. Dagens prestation och en bra början på en ny dag.

Diskar, lagar mat, diskar igen och lyssnar på en ljudbok. För närvarande en dansk deckare av Adler-Olsen. Stefan Sauk är en fantastisk uppläsare, men ibland får han för sig att han kan dialekter, i det här fallet någon sorts invandrarsvenska. Det kan han inte, jag irriteras ofta över uppläsare som försöker härma dialekter. Det kan bli pinsamt.



Tillbringar förstås en del tid framför datorn och undrar om det finns forskning på äldres skärmtid? Bör den begränsas? Kan många timmar framför datorn vara skadliga för gamla trötta hjärnor som ständigt informeras om viktiga ting som sker i vår värld? Anders Borgs skilsmässa, Travis Baker som är förd till sjukhus osv.

Det sista stycket blev ett bevis på att hjärnuppmjukning förekommer, så nu lämnar jag datorn och övergår till disken.

 

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Upptäcker att vi har valt nästan likadana bilder idag! Älskar dem. Här händer det grejer .., sonen med sambo och minsting kommer på visit från Skåne, så nu har jag putsat ugnsluckan och lite annat ,-).

Gunnel sa...

Elisabet: Så kull med son och familj på besök. Tror att jag får det senare i juli och då blir det till att putsa både ugnslucka och lite annat.

Monet sa...

Jag kommer också att få besök av en minsting senare i sommar. Vad är det med ugnsluckor och småpojkar? Så länge man inte har varm ugn med mat i är det väl inget problem? Eller öppnar de och lägger in saker där? Jag har totalt glömt sånt och varför man ska putsa FÖRE en unges ankomst övergår mitt förstånd. Det är väl EFTER som det behövs? Svar till Villrådig!

Gunnel sa...

Monet: En morgon när jag klev upp och solen sken på min ugnslucka förstod jag att det där eländet måste jag göra något åt. Min stolthet som husmor står på spel, ha-ha! För övrigt har du rätt i att det är efteråt man behöver städa.

Annica sa...

Det bästa man kan göra är att vicka för persiennerna så slipper man se solen belysa både ofräscha ugnsluckor och annat ofräscht. På det sättet kan man — möjligen — förlänga sitt rykte som god (hm ...) husmor. Eller också bjuder man bara in besökare under mörka, regniga dagar.
Vackra foton! Vatten känns svalkande. Även på bild.

Gunnel sa...

Annica: Smart! Om jag ska vara ärlig så är det husfar som tar hand om ugnsluckan hos oss. Kanske inte så ofta men när husmor befaller lyder maken oftast.

Det känns varmt och klibbigt idag, vatten är viktigt.