fredag 25 februari 2022

Lösa lappar i lådan


Boken som Putin borde läst innan...

Isande kallt stål
hårda röster i fjärran
fåglarna tystnar.

Efter många timmar med nyheter och spekulationer runt Putin och hans vansinniga krig tröttnade jag och började städa skrivbordet.

Jag har för vana att skriva lappar med det jag tycker är klokt eller dumt sagt av kända och okända och sen slänga lapparna i höger skrivbordslåda. Vid lämpliga tillfällen plockar jag fram dem för att skapa ordning. Här är ett litet axplock om vad som står på mina lösa lappar.

Bo Kaspers Bo är rädd för att vara själv.

Förut hade de som kände sig tillräckligt friska chans att få äta tillsammans med andra. Nu ska de sitta själva, säger Gerd A till tidningen.

Det blir lite självt ibland, särskilt på vintern.
(Nyskilde Rolf Lassgård)


Karlarna var till stor glädje, men också en tung börda.
(Intervju med gammal kvinna)

Efter sig lämnar hon ett välskött linneförråd och en myckenhet djupfryst äppelmust.
(Från dödsruna)

Vi trivs bäst i fina höghus
nära stranden vill vi bo
Det är allas högsta önskan
om man NSD får tro.

I konsten att vara människa ingår att man måste ta hänsyn till att många människor inte är lika trevliga som man själv.
(Okänd)

I Sverige är det viktigare att framstå som god än att vara det.
(Okänd)

Forskning som stämmer med ens egen uppfattning är naturligtvis sann och oantastlig.
(Okänd)

Telefonkatalogen kommer alltid att finnas kvar. Den har fördelen av att aldrig drabbas av strömavbrott.
(Okänd)


Nu är det bara en lapp kvar och på den står det:

Farmor, du luktar Luleå!
(Linnea 7 år)


 

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Så totalt underbart alltsammans med lapparna!
Vilken härlig människa du måtte vara!

Anders sa...

Jättefin haiku. Mycket aktuell i dessa dagar.

"Det finns chans att han måste åka sista varvet själv".
(Skidskytteexpert)

"Ja, no jär guds hjälp bra, men karahjälpa jär bätter"
(Troende Lyckselegranne när jag hjälpt henne)

Elisabet: Det stämmer, hon är en verkligt härlig människa.

Elisabet. sa...

Anders: det lyser igenom i hennes inlägg!

Gunnel sa...

Elisabet: Och du ger så härliga kommentarer att man blir så glad.

Anders: Jag har några haiku på lager och den där passar just nu. Skrattar högt åt skidåkaren som måste åka själv och åt Lyckselegrannen som är glad åt riktiga karlar. Det är många som använder ordet själv i stället för ensam. Även journalister som borde kunna sin svenska. Tack för komplimangen, jag ger den tillbaka till dig.

Annica sa...

Tack för ljuvligt inlägg! Som varande en "lapplisa" själv (hihi, i rätt sammanhang) så älskar jag naturligtvis dina sparade lappar. Tänker skriva av texterna jag inte har.
Elisabet: Gunnel ÄR en härlig människa. Det är inte för inte hon är min bästis sedan snart 49 år tillbaka. Vi pratar i telefon varje dag, lååånga samtal. Ibland kan det bli flera per dag.
Anders: Du och din syster har mycket gemensamt. Härliga själar!

Gunnel sa...

Annica: Det är alltså snart guldvänskap eller vad det kan heta när man känt varann så länge so vi gjort. Snart 50 år där vi varje dag löst världens eller åtminstone Sveriges alla problem. Det är bara synd att ingen har lyssnat.

Rodnar över fina ord och visar det för min man som naturligtvis inte håller med "De som kommenterat har inte sett ditt heta humör och ditt dåliga tålamod när mobilen eller datorn inte funkar. Men du är ganska snäll." Han är nog sanningen närmast.