måndag 14 februari 2022

Skolkökskurs i Malåträsk


När vi blev isolerade pga pandemin började vi beställa mat på ICA-Maxi. Deras personal packar varorna och vi bara hämtar det färdiga resultatet.

Det kändes så bekvämt och bra att vi fortsatte med det även efter vaccinering. Handlar bara det gröna på egen hand.



Helt osökt kom jag att tänka på mat och mina eminenta kunskaper i matlagning som kommer från en skolkökskurs i Malåträsk 20/2 - 2/4 
1952.
Deltagare: Ett antal fjortisar från byarna runt samhället.

Sysslofördelning:

Kokerska: Sota, samt tända vedspisen och underhålla elden. Tillaga lunch. Diska, plocka in disken och ordna i skåpen. Skura bord och rengöra tvättfat. Torka golvet. Skölja trasor och ansvara för ordningen under arbetet. 

Husa: Duka till och från middagen. Vattna blommorna. Dammtorka katedern. Diska och polera glas, gafflar, knivar och skedar. Ordna i porslinsskåpen, städa skafferiet och lärarinnerummet.

Bagerska: Baka bröd, rengöra bakplåtar, spisar och tvättställ. Bära in ved, spänta stickor. Polera spisarna. Rengör kaklet samt tvättställ. Töm grishinken och rengör den.

Husmor: Göra inköp, räkna ut inköpspriset. Diska grytor, porslin och övriga kärl. Rengöra diskbaljor, diskviskor och slasktratten. Laga enkla maträtter och konservera.



Bara flickor fick delta. Pojkar ansågs inte passa i förkläde. Hela utbildningen betalades av Malå kommun som på den tiden hade pengar i kassakistan. Det saknas idag läser jag i sanningsvittnet Norra Västerbotten. 

Vi hade kanske ingen nytta av kursen men vi tjejer från byarna hade väldigt roligt ute i det stora samhället. 



 

10 kommentarer:

Annica sa...

Inte undra på att det alltid serveras delikata måltider hos herrskapet L! :)

Gunnel sa...

Annica: Sist vi delade en måltid på Norra Strandgatan var för ungefär 10 år sedan och bestod av köpespizza. Men den var god.

Anders sa...

I realskolan hade vi lite skolkökslektioner någon termin, pojkarna för sig och flickorna för sig. Vi pojkar upptäckte ganska snart att man måste ha exakt rätt konsistens på degen för att hela ska sitta kvar när man hivar upp den i taket.

Gunnel sa...

Anders: Stackars hushållslärare! Vi flickor var skötsamma och trodde att vår framtida plats var vid spisen. Det var långt kvar till jämlikhet i köket, tack och lov har tiderna förändrats.

Anders sa...

Länge leve jämlikheten! Nu för tiden får ju även flickorna testa om det går att få degen att sitta fast i taket.

Gunnel sa...

Anders: Undrar om inte tonåriga tjejer är klokare än så. De vill ha färdigbakade bullar.

Bert Bodin sa...

Har man skolköksundervisning nuförtiden?

Själv hade jag det under realskolan. Det var bra.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Nej, det tror jag inte. Det här var innan Malå hade en realskola. Vet att mina betydligt yngre bröder fick hushållskunskaper i realskolan.

Anders sa...

Vi busade inte bara, vi lagade god mat också. Jag minns särskilt att jag gjorde äppelmos och tog hem 4 stora glasburkar förseglade med paraffin. Äppelmos var inte vanligt i Mörttjärn vad jag minns, så jag fick äta alltihop själv. Jag stod nere i matkällaren och slevade i mig av det gudabenådade moset, det bästa av det slaget jag någonsin smakat.

Gunnel sa...

Anders: Jag fick nog inte smaka av det gudabenådade moset. Antar att jag flyttat hemifrån och startat upp mitt vuxenliv. Läser i min svarta receptbok från skolköket att vi lagade äppelkräm med mjölk till efterrätt och den anrättningen fick betyget Ba av mig, alltså godkänt men icke gudabenådat.