söndag 20 februari 2022

Många medaljer och konstiga program


Medaljerna har regnat över oss i dessa olympiska spel. Sammanlagt 18 stycken lyckades våra idrottare ta med sig hem. Ett rent nöje att se på TV. Jag ställde väckaren på 04.00 i  natt för att se damernas 3-mil. Men vad säger man om Norge. Hälften så många invånare som Sverige och dubbelt så många medaljer. Imponerande.



En idrottsman och sångare från den tiden jag hängde med.

Melodifestivalen väcker alltid intresse. Åtminstone i pressen men även bland gemene man (Förresten, varför heter det gemene man?) Det låter som en karl eller flera karlar, men lär betyda folk i allmänhet.

Schlagertävlingen var en gång ett favoritprogram. Idag känns det ganska likgiltigt. Kan bero på att man inte längre hör till den musikaliska målgruppen. Är man 80-plussare är man bara målgrupp för liemannen.




Till konstiga program hör också datingprogrammen som jag numera hoppar över. Det finns så många, typ "Gift vid första ögonkastet", "Ensam mamma söker", "Bonde söker fru", "Bachelor." Har svårt för pinsamma scener och här finns de i övermått. De tilltänkta paren skickas på date och som tittare vet man att både kameramän och ljudtekniker hänger med när paret ska se varandra djupt i ögonen, kuttra och småhångla. Pinsamt, tycker jag och rodnar djupt. Det där borde vara privat.

Rätten att tycka fel får aldrig tas ifrån oss.

Trevlig söndag!

 

5 kommentarer:

Anders sa...

Jag är man men känner mig inte särskilt gemen, jag har inte sett på Mellon sedan 1985. Tänk vad mycket tid jag kunnat använda till annat under de programmen.

F ö ber jag och hustrun att få gratulera din man till vinsten i medaljligan. Är det första gången någon har haft alla rätt? Undrar vilket odds man kunde ha fått på den raden. Hoppas ni lade in ett tips hos Persbrandt.

Elisabet. sa...

Precis så känner jag när det gäller dejtingprogrammen! Jag, som är ganska pryd av mig - eller blyg när det gäller sånt - klarar helt enkelt inte av att titta. Knappt har dom tagit varandra i hand och hälsat så hånglas det hejvilt och detta inför kamerafolk! Jag hade dött.
Melodifestivalen tittar jag på i ungefär tio minuter och räknar mig också till fel målgrupp. Men finalen brukar jag se, den stora, i maj, alltså.

Gunnel sa...

Anders: Aldrig tidigare har någon av oss tippat alla rätt. Tyvärr spelade han inte på sitt tips. Det hade nog gett en skaplig utdelning.

Man kan klara sig bra utom mellon, men det finns ju en liten tävling där också och tävlingar gillar vi ju.

Elisabet: Då är vi väldigt lika. Ibland kan man känna att en och annan medverkande i "Bonde söker fru" inte heller gillar att hångla inför publik.

Jag brukar också titta på den stora finalen, då är det tävling och då vill man att det ska gå hyfsat för Sverige.

Annica sa...

Arton medaljer — bra gjort av svenska idrottare! Jag är ju inte alls sportintresserad så jag tycker det är skönt nu när OS är över och radio och TV går tillbaka till de vanliga tablåerna.
Åh, Cacka Israelsson! Nostalgi! Som MYCKET ung gillade jag honom skarpt. Han var snygg och sjöng bra.
Min TV är inte på lika ofta nu som förr. Ibland har den inte varit påslagen på 2-3 dagar. I kväll t.ex. får den helledigt.
Dejtingprogram? Absolut inte. Allra första "Bonde söker fru" såg jag och det räckte.
Med viss vånda ser jag "Mellon" men det skulle räcka med ETT program. Och så den stora ESC-finalen.

Gunnel sa...

Annica: Cacka Israelsson, längdhoppare och sångare var även min idol. Han sjöng på Malåborg den dagen jag fyllde 17 år. Vilka minnen!

Här är TV:n på väldigt ofta. Beror i huvudsak på min karl som gillar rörliga bilder. Speciellt hockey och annan idrott förstås, vilket det har blivit mer av när han inte längre kan gå på Coop Arena.
Snart är mellon överstånden och sen blir det Kontrapunkt. Ett toppenprogram även för den som inte är så hemma i klassisk musik.