fredag 29 oktober 2021

En fredag som alla andra


Börjar dagen som vanligt med att gå till Circle K och köpa dagens Aftonblad. Fredagskorsordet i tidningen varierar i svårighetsgrad och tillsammans med DN:s alla helgkorsord är vi sysselsatta ett antal kvällar framöver.

Vi är inte förändringsbenägna. Fredagar följer samma mönster vecka efter vecka.

Varje fredag tävlar vi med bror och svägerska om vem som bäst klarar nutidstestet i DN. Testet består av 10 frågor och varje fråga har 4 tänkbara svar. Det gör att man har 25 procents chans även på frågor som man inte har ett hum om. Det här är blodigt allvar och vi har tävlat i säkert 10 år. Svägerskan Nahide är så gott som oslagbar. Hon vinner ungefär 48 av årets 52 tävlingar. Vi andra bara applåderar. Vi är de eviga tvåorna.

Veckans resultat: Nahide 8 rätt. Resten 7 rätt. Som vanligt alltså.



Efter att ha lyssnat till ett antal böcker om glesbygd, småstäder och långa avstånd har jag bytt till storstad, glitter och glamour. I den här nyutkomna boken har författarna inspirerats av Agatha Christie och hennes "Mordet på Orientexpressen", men handlingen är flyttad till de eleganta kvarteren i Stockholm. Så långt ifrån mig det bara kan vara, men just därför kan det vara intressant. Recension kommer så småningom.

Och nu är det dags för fredagsfikat.


 

6 kommentarer:

Annica sa...

Inte något fel alls att dagarna går i samma invanda lunk. Varför ska man ändra på ett helt okej koncept när det känns trevligt, tryggt och bra? Förstår inte människor som hela tiden måste ha en massa aktiviteter för att de inte ska känna sig uttråkade. Själv vet jag inte vad det är att ha tråkigt. Det har jag ALDRIG!
Skön fredagskväll på er!

Gunnel sa...

Annica: Helt rätt! Det är inget fel med vanor som man trivs med, men man kanske skulle överraska hjärnan med att göra något helt nytt.
Samma här! Jag vägrar att ha tråkigt. Har aldrig haft det heller och när man blir äldre har man absolut ingen tid över till att ha tråkigt.

Elisabet. sa...

Det är ungefär likadant här. Nutidskrysset är bara så kul och sambon och jag själv tävlar friskt. Han har betydligt bättre minne än jag själv - skyller jag på - och vinner oftast.

Gunnel sa...

Elisabet: Roligt att höra att vi är fler som gillar att tävla. Vem som vinner av oss två härhemma är oklart men min äkta hälft vill gärna tro att det är han.

Anders sa...

En av de värsta sakerna med Nahides enorma allmänbildning är att hon kan skilja på Karl IX:e, Karl X:e resp Karl XI:e och deras "bedrifter", något som ingen normal människa klarar av.

Gunnel sa...

Anders: Det är så imponerande med tanke på att hon inte tragglat dessa "Karlar" i skolan. Eller också är de gamla kungarna intressantare när man möter dem som vuxen.