lördag 2 oktober 2021

Katastrofalt usel fotograf

Konst från Vita Duvan

"Det är gråhårstanterna som är rojalister. När de dör ut kommer Sverige att bli en republik."

Så skrev en hoppfull republikan på facebook. Han har givetvis helt fel. Gråhårstanter tar aldrig slut. Det kommer ständigt nya, när de gamla försvunnit. Tanterna kan vi inte vara utan, de är samhällets kulturbärare, familjernas stöttepelare och väldigt ofta kungahusets hängivnaste supportrar.



Som hovfotograf är jag en katastrof. Bilden ovan är från 90-talet. Kungen och drottningen är på besök och får åka i stadens enda "galavagn." Det är snöglopp, kungaparet gömmer sig i vagnens inre och min bild, ja se själv.



Nygifta Victoria och Daniel kommer på besök till Hertsön. Mycket folk som knuffades och störde fotografen. Men en bild blev det.


Nästan lyckad bild vid invigningen av Södra hamn



Kungaparet kommer till Luleås 400-års firande. Det är en solig söndag. Min mobil blänker, jag har svårt att se fotoobjektet, men slänger iväg ett 10-tal bilder mot podiet. Någon av dessa bilder ska väl fånga majestätet. Väl hemkommen upptäcker jag att jag tagit ett 10-tal bilder av mig själv. Selfies kanske det heter i plural. Inte särskilt kungligt.

Att det ändå finns ett kort av kungen beror på att min äkta hälft lyckades. Han som inte kan bestämma sig om han är rojalist eller inte.

 

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Kan säga att jag var rejält mörkhårig när kungen och drottningen någon gång för länge sedan (måste ha varit i början av 90-talet) kom till Lund för att närvara vid doktorpromvoring. Jag råkade vara i centrum just då (hälsade på min syster) och där stod människor i led och så kom ju kungaparet och en hel del andra och jag tog fram kameran och tänkte att å, nu ska jag visa min syster och systerdotter när jag kommer hem igen. Tog bussen till dem och var lyrisk, titta här .., här är dom ju, synd bara att jag inte fick med kungen, det var bara Silvia, han kanske kom efteråt!" sa jag. Men min syster bara log och sa att "men båda två är ju med .., titta här!" och mycket riktigt, där gick dom ju tillsammans. Silvia var så kort i rocken, men hade sån utstrålning så jag upptäckte inte ens kungen!

Gunnel sa...

Elisabet: Där ser man. Du såg inte bleke kungen för den färgstarka drottningen. Hon var färgstark även här i sin knallröda kappa men hon satt med ryggen mot oss, så det blev ingen bild.

Anders sa...

Din man är en försiktig general som förstår sitt eget bästa. Det är ju knappt jag vågar säga något negativt om kungahuset fastän jag bor 13 mil bort.

Gunnel sa...

Anders: Vad tror du skulle hända dig om du var kritisk mot kungahuset. Det vet jag ju redan att du är. Jag är dessutom en ytterst fredlig person som tillåter andra att ha fel.

Annica sa...

Hihi! Med tanke på dina senaste kungliga foton skulle man nästan kunna tro att du är Republikanska föreningens utsända fotograf. :D Men både du och jag är ju trogna monarkister.
Den 26 augusti 1980 var det unga kungaparet på besök i Luleå och då tog jag några bilder. Någon av dem har jag visat på min blogg. Bilderna blev ganska bra för jag kunde stå rätt nära och folkträngseln var inte alltför besvärande. Eftersom det var en vanlig vardag var många på sina arbeten och hade alltså annat för sig än att beskåda kungligheter.

Gunnel sa...

Annica: Visst kan det se ut som jag arbetar för Republikanske föreningen. Men icke så. Konstigt att jag inte tog ledigt den där dagen i augusti 1980, var väl inte lika intresserad av att fota kungligheter på den tiden.