lördag 16 oktober 2021

Man kan göra misstag

Utsikt en annan dag

Under pandemin började vi beställa matvaror över nät. Färdigplockade i papperskassar kunde vi sedan hämta varorna vid affären. Köra hem, låna hyreshusets kundvagn som står i garaget, ta hissen upp till lägenheten och sen plocka in varorna. Perfekt!

Det kan bli fel ibland när man handlar över nätet. Antingen har butiken slarvat eller så har man själv klantat till det. Hushållets överflöd av Falu rågrut är ett exempel på hur det kan gå snett.

Den senaste veckans beställning av avfallspåsar råkade också bli fel. Jag beställde (trodde jag) påsar av den sort man har under diskbänken där man lägger brännbara sopor, plast och annat. Påsar som rymmer ca 20 liter. Men hem kom 2 rullar med 160-liters påsar. Och det visade sig vara beställarens fel.


Utsikt idag

Men vem vill erkänna ett misstag. Så nu lägger jag all plast i en 160-liters påse som förvaras i klädkammaren. Undantar plast som kan ligga runt kött eller fisk och som kan tänkas lukta.

Undrar vad Bolund skulle tycka om mitt miljötänk. Att tömma en påse med plast var 3:e månad istället för var 3:e dag. Det är väl innovativt.

 

10 kommentarer:

Elisabet. sa...

Synnerligen pragmatiskt! Jag tror att du skulle få åtminstone en mindre medalj av herr Bohlund!

Gunnel sa...

Elisabet: Han behöver nog lite goda tips för att inte hamna under 4 procent.

Annica sa...

160 liter plast får ni ihop på nolltid! Kassen där jag sparar plast är jämt full. Samma gäller faktiskt för kassen med kartong. Vi lever i en värld nerlusad av förpackningsmaterial. :(

Gunnel sa...

Annica: Jag är chockerad över hur mycket skräp det blir bara efter 2 personer. Allting är inlindat i plast. Tidningar, kataloger m m är inplastade och själv är man skyldig till en hel del inplastning. Skärpning behövs för miljöns och våra ättlingars skull.

Anders sa...

Vad jag kan förstå av din blogg så måste du rösta på miljöpartiet. De är ju plastovänner.

F ö: Folksam (du har ju klagat över Anders Sundström tidigare) är ett bra bolag som aldrig svikit. Har aldrig gjort det när de behövts. Jag har erfarenhet, har varit försäkrad hos nKonrad sedan 1947. Papa Sven tyckte nog jag såg ämlig ut när jag föddes. Tyckte inte om bröstmjölk, men ändrade mig så småningom, åtminstone när det gäller den trevliga förpackningen.

nKonrad sa "delkasko" en gång på 50-talet. Har inte kommit över det än.

Yvonne sa...

Plast är ett otyg.ALLT är förpackat i detta nuförtiden.
Jag som är ensam,skäms nästan när jag går ut med sopor,stup i kvarten.
Vad ska vi göra?

Gunnel sa...

Anders: Alla vill vi värna miljön, men ingen, inte ens jag, röstar på Miljöpartiet. Fel av mig, några gör det faktiskt. Jag tycker att Miljöpartiet har dålig koll på hur Svea rike ser ut, bryr sig mest om höghastighetståg och sånt som gynnar storstäder.

Du såg "ämlig" ut när du föddes, men blev rätt rar och fin med tiden. Rätt märkligt att man kommer ihåg ord som "delkasko." Inte så vanligt, kanske. Själv minns jag när jag var i skolåldern och pappa hade besök av en granne som pratade storpolitik och sa: "Dem ha´nä int för roligt i "Tjosläckovakien". Jag tyckte det var roligt då och jag tycker det är roligt än idag.

Gunnel sa...

Yvonne: Det är inte klokt vad mycket onödigt som inplastas. Köpte Ryyvita bröd för ett tag sedan, där vartannat bröd var inplastat helt i onödan.

Ja, vad ska vi göra? Vi vill ju att våra efterkommande ska ha en bra värld att leva i.

Anders sa...

Men Gunnel - Luleå är väl en storstad? Åtminstone enligt Luleborna.

Gunnel sa...

Anders: Skellefteå riskerar att bli en storstad. Luleå är en lagomstad och jag är i grunden en glesbygdsmänniska.