fredag 22 oktober 2021

Den bästa bilföraren är en gammal dam


Kvinnor mellan 73 och 77 år är säkrast i trafiken. Åtminstone om man får tro statistik från försäkringsbolaget Paydrive. Män är skickligast mellan 81 och 87 års ålder. Så ringakta aldrig en gubbe i keps. Deras körskicklighet är klart underskattad.


Man bör inte vara överviktig

Jag vågar inte köra bil längre. När vi flyttade till vår lägenhet fick vi en garageplats i ett garage med många stolpar. Bilplatserna är alltför små för dagens bilar och stolparna bär spår av många bilisters små och dyra misstag.


Nej, det var inte jag

Stolpar har stått i min väg ett antal gånger. Det första mötet ägde rum vid järnvägsviadukten här i Luleå den 30 april 19??. Nysnö och halka och så var den dan förstörd. Nästa möte var vid uppfarten till Coops parkering på Örnäset. Mötet med den stolpen kostade. Både i pengar och äktenskap. Nej, nu överdriver jag en aning.


Tjejen har fått körkort

Har ibland fått kritik för mitt sätt att köra bil. När jag frågade min körskollärare Egron vad han tyckte om min bilkörning svarade han:
"Du kör som en taxichaufför, som är på fyllan."

När jag frågade min mor samma sak, svarade hon:
"Int´jär i mest skadali." Vilket översatt betyder ungefär:
"Händer det något, gör det ingenting, för jag är ingen viktig person."
Lite svårtolkat kanske, men det var nog inget beröm.

Även en av mina svägerskor drabbades av obefogad kritik. Så är skrev hennes man i en bloggkommentar för många år sedan:
"Hon kör som en egotrippad biltjuv. Själv sitter jag mest och håller fast mig i alla tillgängliga handtag. Hennes knallgula bil är känd i hela stan som "gula faran."

De är fortfarande gifta.

 

8 kommentarer:

Anders sa...

VW-n såg ju fin ut. Hade en likadan men nyare, en grön 66:a med hel bakruta. Den här ser ut som en 55:a eller äldre, kanske. VW:n var jätterolig att köra, fastän gasen hängde upp sig på fulla spjäll emellanåt. Kom då upp i 140 i backarna ner mot Gällivare. Å andra sidan är väl alla bilar roliga att köra?

Din översättning av citatet från mamma Jenny är förträfflig.

Gunnel sa...

Anders: Bilden med Folkvagnen är antagligen från 1956, när jag jobbade i Kri-berg. Vem som ägde den minns jag inte. Däremot minns jag att du hade en Folkvagn, kanske flera till och med.

Man behöver många ord för att översätta en mening från bondska till svenska. Bondskan är kärv och korthuggen och säger mycket i ett fåtal ord.

Bert Bodin sa...

Jag tycker ju att man borde få köra upp på nytt, innan man får nytt körkort. Många skulle då få gå om viss utbildning. En del vet ju inte ens vad en blinkers är, och än mindre vad den ska användas till.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Uppfräschning av körkunskaperna inför varje nytt körkort skulle nog behövas i många fall. Har väl pratats om det tidigare, men då gällde det bara äldre förare.

Bert Bodin sa...

@ Gunnel

Man bör ju betänka att det kommer nya sorters trafikmiljöer med nya vägmärken etc. Det finns alltid nya saker att lära.

Annica sa...

Efter ett långt liv med ABCE-körkort och tidvis körande lastbilar och långtradare så tänker jag inte förnya mitt körkort när den här 10-årsperioden går ut. Min chaufförskarriär får vara över nu.
Min första bil var en blå Folka från 1962. Den var varm på sommaren och kall på vintern. Då sa man skämtsamt att värmen i VW under vintrarna bestod av ett hopprep i handskfacket. ;)

Gunnel sa...

Bert Bodin: Det har du helt rätt i. Man borde testas på sina teoretiska och praktiska kunskaper i trafiken med jämna mellanrum.

Gunnel sa...

Annica: På bilden står jag vid en Folkvagn men har själv aldrig kört eller ägt någon. Kul tanke med hopprepet.

Det var inte många kvinnor som körde lastbil och tradare på den tiden du gjorde det. Du var en föregångare. Jag borde ha skickat in mitt körkort för länge sedan, snart duger det inte ens som legitimation. Kände mig osäker sista året jag körde bil, körde alltför sällan och därför kändes det naturligt att sluta.