torsdag 4 november 2021

Kränkt eller inte kränkt


Den här bilden kan omöjligt kränka någon. En liknande bild pryder en skola i Luleå och har orsakat rabalder. Där har flickan kort kjol och gossen jeans med hål på knät. Bilden är jättefin men några tycker att den är sexistisk och kränkande. Vem den kränker är däremot oklart.

Alla har rätt till sin åsikt, men nog kan vi väl spara ordet "kränkt" och bara ta till det när det verkligen är befogat.


Jag läser i min dagstidning om lärarvikarien som tog tag i tröjan på en pojke som rökte inne i skolan. Läraren försökte ta cigaretten från eleven. Det skulle han inte ha gjort, han blev inkallad till rektor som sa att han kunde vara glad att inte rökarens familj anmälde honom. Förstår om vikarien kände sig kränkt.



När jag började min skolgång på 40-talet var vi lydiga och uppmärksamma och ingen vågade opponera sig mot läraren som var Gud och som hade rätt att smälla ungarna på fingrarna med linjalen. Jag som var ett snällt barn hamnade vid ett tillfälle i skamvrån, där ungar placerades till varnagel för resten av klassen. Jag hade "tjuvläst" tidningen Spara och Slösa utan lov. Straffet blev en timme i skamvrån. Jag blev inte kränkt, eftersom jag inte kände till ordet.


Trött lärare, pigg elev

Tro inte att jag vill ha tillbaka 40-talets skola, absolut inte, men skolan är betydligt stökigare idag om jag får tro dagens NSD  och serien Bonusfamiljen. Ungar som vill studera i lugn och ro behöver hörselkåpa. De stökiga pojkarna har makten över klassrummet och språket är rått. Det här är ju helt sanslöst, det måste vuxenvärlden kunna stävja. Har verkligen alla gett upp? Kanske borde våra skolpolitiker göra en studieresa till Finland. Där lär finnas lugn och ro i klasserna och elevernas kunskap överglänser de svenska barnens.





Har lyssnat till Andrée och Appelkvists bok "Helix." Det är den sämsta bok jag någonsin lyssnat färdigt på. Jag bara längtade till slutet. Det dröjde länge innan jag kom dit, men till slut var det hela över.

 

12 kommentarer:

Elisabet. sa...

Som sambo med en mattelärare (inte det mest populära ämnet) har jag hört en hel del om hur det kan gå till i gymnasiet numera och när jag tittade på Bonusfamiljen senast fick jag nästan blodstörtning. Vi hade en himla sträng fröken i lågstadiet som nog satte sin prägel på min - därefter - bristande självkänsla och det önskar jag ingen, men jag skulle gärna vilja besöka den finska skolan och se hur dom bär sig åt!

Elisabet. sa...

Glömde säga att jag loooooooog så här mycket åt dina sista rader om boken Helix.
När jag läste dem högt för pv, sa han: "Ja, hon är i alla fall ihärdig!"

Gunnel sa...

Elisabet: Undrar om inte vi hade samma barska fröken i småskolan. Hon hade initialerna H N och var inte nådig. Min äldste son är lärare i Haninge. Han målar inte skolan lika svart som min dagstidning gör men han ser fram emot pensionen om 10 år. Scenerna från skolan i Bonusfamiljen var ju rent förfärliga.

Jo, jag var ihärdig. Hade ändå hoppet på att något skulle hända. Det gjorde det inte, åtminstone inte något som var hörvärt.







Anders sa...

Skamvrån har jag besökt, men vi hade kortare straff. Hade ni dumstrut på din tid?

En gång blödde G K näsblod och fröken hade fått för sig att det var jag som orsakat det. Jag fick gå fram till honom och darrande be om ursäkt varvid G K inte kunde hålla sig för skratt. En lätt absurd situation uppstod.

Gunnel sa...

Anders: Nej, ingen dumstrut, Har det verkligen funnits som straff i skolan? En annan gång bestämde fröken att jag inte hade läst så långt i boken som jag påstod och därför fick jag sitta hemma hos henne och läsa medan en äldre klass hade syslöjd.

Annica sa...

Egentligen borde hela Sveriges befolkning (i a f den vettiga delen) känna sig kränkt över vad som händer i landet och hur allt har blivit. Våldet, skolan, sjukvården, omsorgen, polisen, överallt verkar kaos råda.
Vanliga, skötsamma människor på alla nivåer måste "ta tillbaka samhället" från buset, dårarna och giriga skummisar. Det måste till starka politiker och makthavare, kloka beslut och kloka långsiktiga förändringar. Och uppföljning. Hur, vad, varför.
Jag tror överlag det behövs mer respekt, disciplin och regler. Och givetvis kännbara konsekvenser för dem som inte sköter sig.

Gunnel sa...

Tror att barnmorskor t ex är hjärtligt trötta på usla arbetsgivare som inte lyssnar utan bara kör över. Barnmorskor, poliser och lärare m fl är i samma situation. För lite folk, för mycket jobb. för liten lön och tondöva arbetsgivare som inte vill att personalen ska kosta.

Gängkriminaliteten som kostar anhöriga så mycket sorg, sjukvården och rättsväsendet så mycket pengar är faktiskt ett manligt problem. Hur uselt än tjejerna har det blir det ytterst sällan gängkriminella. Så föräldrar: Läs in era söner, de behöver disciplin och regler.

Gunnel sa...

"Lås in era söner" ska det vara.

Bert Bodin sa...

Helt enig med dig.
Något måste göras.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Det som händer nu får aldrig bli vardag.

Anders sa...

Tror inte på "hårdare tag". Har inte funkat i andra länder. Gängpamparna rekryterar bara nya "soldater" om somliga åker in.

Redan när man började stänga ungdomsgårdar förutspådde Nahide och jag en farlig utveckling.

Gunnel sa...

Anders: Ja du, vad gör man med en 17-åring som tar livet av en annan eller ett gäng som våldtar. Inte vet jag, men man måste ju se till offrens och anhörigas perspektiv. Ynka straff är som ett hån mot de som drabbas. En våldtäktsman borde ju sitta inne till den dag han fattar lidandet för den/de drabbade. Då skulle vi slippa en nya offer.

Jag vet! Ingenting är så enkelt och troligen finns det inte någon simpel lösning. Vi får hoppas på bättre tider.