tisdag 28 april 2020

Jag kan icke räkna dem alla


Jag kan icke räkna dem alla
de år som jag levt på vår jord 
och ändå så tröttnar jag aldrig
jag älskar vår höga nord.
Jag vill ju se vad som händer
jag vill vara kvar länge än
trots virus som hotar och skrämmer
jag väntar med himmelen.

Jag kan icke räkna dem alla
de gånger jag stått framför dej
och stannat i stilla förundran
sån tur att du valde just mej.
En hålögd och mager kvinna
så motvalls som ingen ann
så tacksam och nöjd att du stannat
min käre och dyrbare man.

Jag kan nästan räkna dem alla
de hårstrån jag ännu har kvar
det hårburr som förr fanns på skulten
har nesligen ramlat av.
Och kvar finns blott tunna små trådar
små duttar i grått och vitt
och Herre min Gud vad jag klagar
så fånigt av mej, Gunnel Britt.

Med lätthet jag räknar er alla
som ser mina veckobrev
där gnälls och tjatas rätt ofta
om allt som i riket gått fel.
Men inläggen tusen och hundra
har fått mången glad kommentar
som roat och inspirerat 
och lockat till kluriga svar.


Goderafton!

4 kommentarer:

Annica sa...

Du är en lysande poet. Jag önskar att jag kunde dikta så där bra och ledigt. Mina poem blir mest töntiga. Du har flow när du skriver.
Din man drog ju också en högvinst när träffade dig. Med andra ord kan man säga, ni förtjänar varann! Jag hoppas ni får vandra tillsammans på Tellus i många år till. <3
Fina bilder av din närmiljö. :)

Gunnel sa...

Tack för berömmet. Att få ordet "vitt" till att rimma på "Gunnel Britt" är nog nyskapande och det rimmet blir jag garanterat ensam om.

I denna coronans tidevarv är det bra att ha en kompis hemma. Isoleringen kan nog bli jobbig för en del som är vana vid föreningsliv och annat utanför hemmets väggar.

Fina bilder, ja. Bilden från balkongen har ju du redigerat med "Nära mig". Det tackar jag för.

Anders sa...

Ytterst välformulerat. Du måste ha varit inspirerad av Kalliope, elegins eller kärleksdiktens och den episka poesins musa när du skrev dikten. Eller varför inte Apollon som står för två dygder nämligen "Känn dig själv" och "Var alltid måttfull".

Eller som min fru sa: "Den här var för bra för att skoja med".

Gunnel sa...

Anders: Var nog mest inspirerad av en psalmvers som ringde i mitt huvud en morgon. Det ringer ofta i mitt huvud på av gamla melodier från förr och en och annan psalmvers. Speciellt när jag vaknar. Undrar vad det beror på och om man kan få en diagnos?

Din fru och du själv är mina favoritpoeter. Det säger jag på fullt allvar, jag smörar inte.