tisdag 5 maj 2020

Otillåtet gammal


"Han levererade sprit till otillåtet unga personer", stod det att läsa i min tidning.

När är man otillåtet ung?

Idag är man otillåtet gammal. Det är vi 70-plussare som står utanför Systemet och ber någon yngre person att köpa ut. Vi får inte ens gå in i butiken enligt rekommendation från Folkhälsomyndigheten.


En rekommendation från en myndighet betyder "du får inte" eller "hör du inte vad jag säger, människa." Det har vi kanske lite svårt att förstå, eftersom de flesta av oss anser att en rekommendation är detsamma som ett tips på ett resmål eller ett förslag på en läsvärd bok.


Vi gamlingar får alltså inte gå in på Systemet, affären eller apoteket. Det har Tegnell m fl sagt och jag lyder. Det betyder att mannen min och jag har blivit absolutister och kommer att så förbli till den dag coronan ger upp. Men då blir det champagne!

12 kommentarer:

Lennart sa...

Jag känner mej inte otillåtet gammal, men förstår av Tegnell m.fl att jag är det. Beträffande nykterheten så få du väl be Anders ordna en beställning. I dessa tider vill jag ha en kall öl i bastun och tycker att ni ska ha en rödtjut till lördagsmiddagen. Konstigt nog så ligger AC
före BD när det gäller hemsändning från systembolaget. Vi är ju ändå ett religiöst och frisinnat län enligt husorganet norran.

Anders sa...

Lennart: Jag har aldrig hemfallit åt att langa åt otillåtet gamla personer. Den enda gång jag har langat var när jag nyss fyllt 20 och 2 vackra 19-års tjejer stod på varsin sida om mig och använda sina bästa ledsna-hundögon. Det kunde jag inte stå emot, utan de fick sin flaska vin.

Finns det inte hembränt i BD så det räcker åt alla?

Gunnel sa...

Lennart: Det är svårt att förstå att det nyktra, religiösa länet Västerbotten kör hem alkohol till sina frisinnade inbyggare. Tiderna har verkligen förändrats. Jag saknar varken öl eller rödtjut, det går bra med Loka. Men en GT en lördagskväll vore inte så dumt.

Anders: Maken vet att han kan beställa hem vin och har lyssnat på dina erfarenheter i det ämnet. Trots det kan han inte bestämma sig om han ska beställa eller inte. Jag överlåter det hela åt honom, jag vet att han behöver tid.

Annica sa...

Många tycks verkligen tro att rekommendationer från FHM är lika med ett tips som någon ung influencer skriver om i sin blogg. Skärpning krävs hos "de olydiga".
Vilken tur att man är helnykterist så man inte behöver bekymra sig för andra hemleveranser än de med mat. :)

Gunnel sa...

Annica: Det är inte svårt att lyda när man hör hur djävulskt sjuka en del blir av coronan. Antalet döda förskräcker också. Tegnell är mannen vi ska lyssna på och lyda.

Där vin går in, går vettet ut och därför anser vi oss numera vara rätt vettiga.

Annica sa...

Vi har alltid varit vettiga. :)

Anders sa...

På dagens meny står lammgryta a la Anders med vin, Talma, ett Tempranillovin från Spanien. Bara framtiden kan visa om jag kommer att bli ovettig efter ett glas, men jag är villig att ta risken. Ovettigheten har i a f aldrig slagit till förut. Min fru blir kanske ovettig? Man kan ju alltid hoppas...

Gunnel sa...

Annica: Helt enig med dig.

Anders: Trots intag av diverse viner anser jag att du och din hustru alltid varit mycket vettiga personer. Vin i måttlig mängd kanske bara förädlar.

Annica sa...

Men ... då är jag ju totalt oförädlad. :(

Gunnel sa...

Annica: Jag skrev "kanske."

Annica sa...

Kände mig ändå oförädlad. ;)

Gunnel sa...

Annica: Även cocacola förädlar, den drycken lär vara bra till rengöring av det mesta.