onsdag 15 april 2020

Vad gör vi med all vår lediga tid?


Allt är serverat för oss gamlingar. De yngre generationerna servar oss. Här har vi sju tunga kassar med livsmedel levererade hem till vår dörr av glada gossar som gillade att vi hade hiss.

Uteliv?

Men vad ska vi 70-plussare göra med all vår lediga tid?  Vi måste sysselsätta oss med något annars korkar vi igen både fysiskt och psykiskt. Här är mina funderingar:


Färdigställa handarbeten från 70-talet.
Försöka lära sig vissla. Har börjat med "Månstrålar klara glimma."
Plocka fram boken med tyska glosor.


Eller titta i reaböckerna som stått i bokhyllan i åratal och mest samlat damm..


Det jag verkligen gör är att lyssna på ljudböcker. Jag kanske kan slå mitt eget rekord från 2018, där jag lyssnade till 87 böcker. Det är mer än 900 timmar med proppar i öronen.


Läste i dagens NSD att Vitrysslands president hade lösningen på coronaproblemet som inte var ett problem i hans land. Vodka och ångbastu botar allt. Nu blir det rusning till Systemet.

8 kommentarer:

Lennart sa...

Jag är just på väg till bastun för att fördriva en timma av karantäntiden.
Har ingen vodka men svettas nog ändå. Tur att det finns hemsändning, i AC även från systembolaget, kanske man skulle prova vitrysslandsexemplet nästa vecka.

Anders sa...

Hemleverans... 04-09 skulle Best (ett transportbolag som bara finns söder om Sthlm) leverera varor från Apoteket Hjärtat till mig mellan 18.00 - 22.00. Ingen kom. Idag har jag bråkat halva dagen Med Apoteket och Best och det senaste jag har hört är:
Apoteket: "Jag ser att du har en bokad leverans idag kväll mellan 18-22. Det är viktig att du följer instruktionerna som best sms:ar till dig."
Best: "Det finns ingen leverans noterad från leverantören."

Anders: "Det finns inga sysselsättningsproblem. Beställ bara hemleverans så ordnar det sig".
Apoteket: "Och det förhöjda blodtrycket bjuder vi på."

Gunnel sa...

Lennart: Du klarar dig fint. Egen bastu och leverans från Systemet. Tror inte att bolaget levererar här i Luleå så Nisse och jag får köra med vita veckor, kanske månader och år. Vem vet när det här tar slut.

Anders: Jag fattar att ditt blodtryck är högt. Nog är det rent förb-t när man råkar ut för idioter av den här kalibern. Men varför anlitar Hjärtat i Skellefteå ett företag som finns söder om Sthlm? Har de en liten filial i "Norrland?"

Anders sa...

Gunnel: Jag tror inte att varorna man beställer kommer från Apoteket i Skellefteå, de har någon central nånstans i Sverige de levererar ifrån. Likadant Systembolaget. Man kan inte ringa till Apoteket Hjärtat i Skellefteå, de har ett centralt nummer. "Just nu är det många som ringer, du har nr 59 i kön".

Gunnel sa...

Anders: Så klart, det borde jag begripa. Hoppas att du fått hem dina varor nu i alla fall.

Anders sa...

Gunnel: Nej, inga varor än. Men nya löften. Vi avvaktar. I dag ska vi få vin från Tyskland, mat från Coop (via grannen, pålitligt) och apoteksvaror från Aphjärtat. Vi håller tummarna.

Anders sa...

Alla varor har anlänt. 3 sändningar på torsdag och en på fredag, så nu klarar vi oss en vecka + lite till.

Gunnel sa...

Anders: Skönt, då kan du varva ner.