torsdag 9 april 2020

Mor lilla mor

Mor blundar, bror ler, far är allvarsam

För 111 år sedan, den 9 april 1909, föddes min varma, snälla, kloka och humoristiska mor Jenny Viktoria. Hon dog för 34 år sedan och minnet av hennes underfundiga humor och glada humör lever kvar hos oss syskon.

Bilden ovan framkallar minnen och är ganska typisk för en påskhelg hos familjen Hermansson. Mamma i svart klänning med silverbrosch och pappa i kostym och slips. De var troende och påsken var en speciell helg där man hedrade minnet av mannen på korset.

Ynglingen i mitten hade ingen koll på vare sig påskens allvar eller sin egen garderob. Där blandades friskt och vågat med både rutigt och randigt. Tror inte ens att han i vuxen ålder burit en slips.



Idag är det skärtorsdag. Den firar jag och äkta hälften genom att ta en promenad på stan med rejält avstånd till andra människor. Det här är 2020, ett alldeles speciellt år i mänsklighetens historia.

TREVLIG HELG!

3 kommentarer:

Annica sa...

Etthundraelva år! Tanken svindlar för ett ögonblick. I juli är det etthundratolv år sedan min pappa föddes. Det där med tidens snabba flykt är svårt att ta in.
Vad kommer människor att tänka när de i framtiden läser om coronapandemin som härjade och lamslog världen 2020? Hur kommer den att beskrivas i historieböckerna? Njae, jag menar på New Google. Eller nå´t sån´t. :)
Må bäst!

Anders sa...

Det finns bildbevis på att jag burit slips, bl a på bloggen där man på min realskoleexamensbild tydligt ser en slips som, förutom sin egen obekvämlighet, hålls på plats av en slipsnål som skruvats(!) fast i skjortkragesnibbarna. Ja, huga.

Men - jag har haft slips och svart kostym även senare, tyngd av konvenansens hårda villkor. Tänk på att jag mött Postdirektörer, Landshövdingar, ÖB, Riksdagsledamöter m fl prominenta personer som förmodligen skulle ha avlidit om de mött en slipslös pärmbärare. Hänsyn, en av mina starka sidor!

I övrigt har min klädstil i alla tider varit oklanderligt fantasifull.

Gunnel sa...

Annica: När man har en förälder som föddes för 111 år sedan betyder det att man själv är rätt ålderstigen. Det är bara att inse fakta.
Synd bara att vi inte får höra eftervärldens dom över hur Sverige skötte pandemin. Enligt Trump gjorde vi fel.

Anders: Se där, då hade jag fel, du har burit slips. Dock inte med glädje vad jag förstår. Klart att man måste vara fin när man möter direktörer. Det kräver konvenansen. Minns vad vi alla chokades över miljöpartisten Eriksson som startade sin karriär som rätt oborstad och utan kostym.