söndag 2 juni 2019

Flera bröllop och barnbarnsbarn


För 14 dagar sedan firade vi bröllopet mellan barnbarnet Amanda och hennes Emma i Tyresö. En vacker vigsel under bar himmel vid Tyresö slott.

För första gången fick vi träffa barnbarnsbarnet Otis som hunnit bli 2½ månad, en söt liten gosse som skötte sig alldeles utmärkt på bröllopsfesten som firades hemma hos brudparet.


Igår var släkt och vänner inbjudna till barnbarnsbarnet Levis välkommen-kalas. Festföremålet själv, 5 månader gammal, var jättefin i frack och såg ut att uppskatta festen.


Efter en stunds minglande kom förra kommunalrådet Stålnacke in på festen och efter att Levi lämnats över till sin fadder tog en vigselceremoni rum mellan Levis föräldrar Emma och Marcus.

Lite oväntat kanske men många hade nog tänkt tanken att här kan det bli lite mer än ett välkommen-kalas.


Bruden hade fixat det mesta av maten och gjort samtliga bakverk på sitt vanliga suveräna sätt. Tårtan kommer från konditori men dekorationen är Emmas verk.

Vi gammelfolk har verkligen uppskattat dessa familjefester. Jag blir smått euforisk när jag tänker på det.

Lite kuriosa så här på slutet. När jag firar min bröllopsdag har gårdagens brud Emma namnsdag. När Emma firar sin bröllopsdag har jag, Gunnel namnsdag. 

Godmorgon!

6 kommentarer:

Anders sa...

Ett av mina första minnen av Emma är när Lasse m fam och kompisar hälsade på hos oss i Lycksele. Emma skulle "dansa i det gröna" utanför vårt hus. Tack och lov (för mig) valde hon Nahide som danspartner. Hennes uthållighet, Emmas alltså, inte Nahides, var minst sagt beundransvärd.

Gunnel sa...

Anders: Emma gillade verkligen att dansa och har dansat sig igenom många fester när hon var liten. Nahide var säkert den bästa och tålmodigaste danspartnern av er två.

Det blev ingen brudvals igår. Vi dansade nog inte på ditt bröllop heller. Däremot dansade jag och Nisse brudvals till "Drömmen om Elin."

Anders sa...

Jag var där. På ert bröllop alltså. Minns särskilt den plommonspäckade fläskfilén - och systrarna Lindbergs vackra sång. "Don´t fence me in" bl a och så sjöng dom "Storfiskarn" två gånger för Bengt på begäran av Viktor. Kul.

Gunnel sa...

Jag minns att du var där och var aningen missnöjd med den plommonspäckade steken. Jag minns också att jag var nervös, det blev för stort på något sätt. Tycker inte om att vara huvudperson. Jag har inget minne av att systrarna sjöng, kul att få veta det.

Annica sa...

Vilka festligheter! Och redan så tidigt på sommaren. Vad månne hända härnäst? Väninnans oväntade begravning? ;) (Ja, jag vet, min humor kan understundom vara lite bisarr.)

Mums, plommonspäckad fläskfilé är jättegott! Hade gärna varit gäst ... om vi känt varandra då.

Gunnel sa...

Annica: Kul att höra av dig igen. Alla tänkbara bröllop i släkten är över så nu händer inte så mycket mer. Jag hittade en svart kavaj i garderoben så jag är redo ifall det skulle bli begravning. Min humor är av samma sort som din, men kanske upplevs bisarr för de som inte känner oss.


Plommonspäckat blir de nästan år när vi firar diamantbröllop.