måndag 21 januari 2019

Kärlek, politik och blodmåne


Kärlek:
Igår fick Nisse och jag träffa det allra nyaste tillskottet i familjeträdet. Barnbarnsbarnet Levi kom på 
besök samma dag som han fyllde en månad. Han har förtrollat oss alla och vi gammelfarföräldrar pratade bara om hur fin han var, hur perfekt han var och hur kära vi blivit i denna lilla skapelse.


Politik:
Idag satt jag och lyssnade till Löfvens regeringsförklaring. Han lovade allt utom evigt liv, vilket var synd eftersom man så gärna vill stanna kvar i det fossilfria himmelrike som är vår framtid, enligt honom.

Men varför raljera över Löfven, jag röstar ju på honom. Men det var bara för mycket löften. Har varje regeringsförklaring genom tiderna låtit på samma sätt borde vi ju redan leva i paradiset.



Måne:
Trots 25 minusgrader kom en molnbank alldeles olämpligt och skymde blodmånen. Den nedre bilden med måne är från gårdagen.

Trevlig vecka:

7 kommentarer:

Annica sa...

Små, nyfödda människor är starkaste beviset på att det finns kärlek på vår jord.
Med Löfvens alla löften kan vi se fram emot en paradisisk framtid.
Otur att molnbanken infann sig just när blodmånen skulle visa sig.

Anders sa...

Det blev ingen blodmåne här heller mest beroende på en god sömn, baserad på ett gott samvete.

Gunnel sa...

Annica: En bra sammanfattning. Synd bara att man är för gammal för att kunna njuta av den paradisiska framtiden och nästa blodmåne. Tur att man får träffa kärleken oftare.

Anders: Grattis till det goda samvetet. Du är väl värd din sköna sömn.

Anders sa...

"Kärlek, politik och blodmåne" låter f ö precis som en boktitel av P G Wodehouse kom jag på helt plötsligt.

Jag nämndes på radion igår kom jag också på. Klassisk morgon i P2, strax efter 9.

Gunnel sa...

Anders: Jag hittade gårdagens klassiska men lyckades inte spela. Vad hade du önskat?

Anders sa...

Gunnel: Det var en lång historia av önskningar under förra veckan från busschaufförer som spelar klassisk musik för resenärerna. Den avslutades med min önskning "Posthornsserenad" av Mozart.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4425&artikel=7136701

Ca 4 min in på programmet. Jag jobbade 20 år i P D, inte för 20 år sedan som programledaren fick det till. Knr 320, skriven i Salzburg färdig 3 aug 1779. M:s sista serenad för stor orkester. M var då 23 år. Hoppas att du inte tycker att jag är en Mozartnörd?

Gunnel sa...

Anders: Hittade inspelningen. Att vara en nörd är väldigt fint och att vara Mozartnörd är extrafint. Själv varierar jag min nördstatus, just nu är det ljudböcker.