fredag 6 oktober 2023

Vad gör man en vanlig torsdag

Idag tog vi farväl av loftgångsblomstren

Det är torsdagskväll när jag skriver dessa rader. Jag är utsparkad från vardagsrummet och sitter framför min dator och försöker roa mig på bästa sätt. Luleå hockey spelar en viktig match och det måste maken få avnjuta i lugn och ro. Han betalar multum varje månad för en massa kanaler som visar sport. Hockey är hans passion. Jag är inte förbjuden att sitta med och titta på matchen, men hockey är ju så ointressant. Det räcker så bra att få resultatet när matchen är klar. Men passioner ska man ha och ljudböcker är min.

På tal om böcker så gick nobelpriset i litteratur till en norrman vid namn Jon Fosse. Har hört namnet men känner inte alls till hans böcker. Kanske en fördom men nobelpristagare finns inte på min lista över böcker jag ska lyssna till framöver.


Men nu sitter jag här framför datorn och roar mig med en pärm där jag sparat massor med citat. Här är ett från 1913, skrivet av en gammal professor som inte gillade kvinnor:

"Tankearbete kommer att leda till att kvinnan blir flintskallig samtidigt som hennes ökade manlighet och förakt för skönhet gör att det växer hår i hennes ansikte. I framtiden komma alltså kvinnorna att vara flintskalliga och ha långa mustascher och skägg som patriarker."

Så tänk inte för mycket, kvinna, du kan drabbas av skäggväxt. Ett annat citat kommer från äktenskapsrådgivare doktor Sylvanus Stall som 1929 skriver

"Fastän det finns många äktenskap där hustrun å huvudets vägnar står vida över mannen, är det dock sed bland civiliserade folkslag att kalla mannen för familjens huvud."

Slutar med lite lättsamt från "Barnasnack."

Om man gifter sig, måste det vara för att man älskar någon mer än sig själv. Det tror jag inte blir så lätt.

Det svåraste med äktenskapet är kanske att man har så mycket med varandra att göra.

Prästen frågar om man vill gifta sig med den som står bredvid eller om man vill ha någon annan. Oftast är det ingen annan där, så man svarar ja.

En vissen torsdag har övergått till fredag. Besvikelsen över det älskade lagets förlust har lagt sig och nu skiner solen.





 

 

10 kommentarer:

Monica sa...

Måste kolla lite om professorer och då kom en märklig man upp men som dog 1913. Tror inte att han gillade kvinnor heller för han drogs till män, sägs lett det rasistiska och antisemitiska inom socialdemokratin redan då och en del andra "meriter". Men ett stort minnesmärke finns i Lund.

Märkligt vilken okunskap som denne också hade och ändå bli utnämnd,, noll kunskap om medicin, biologi, fysiologi om den här seriöst trodde på det han skrev. Får hoppas att det är något högre krav idag men vet inte ...
Insiktsfullast är ändå barnen😌

Elisabet. sa...

Läste och loooooog. Mest åt dom sista meningarna från småttingarna. Trevlig helg!

Nahide sa...

Nu förstår jag varför jag har så tunt hår och lite hårstrån här och där i ansiktet. Jag som trodde att det var generna!

Barnen är oftast suveräna att lösa livets gåta. Anders hade också ett bra tips för ett lyckligt äktenskap: 2 tv-apparater i huset, 2 bilar i garaget och 2 kaviartuber i kylen. (Han tyckte att Ejderns Extra Fina Orökta var "one and only", medan jag föredrog Svennes Extra Milda, vilket var höjden av barbari enligt honom). Det var ett bra råd tydligen. vi lyckades ju!

Bert Bodin sa...

Delar din erfarenhet av litteraturprostagare. Har försökt läsa någon gång då och då, men har aldrig 'fastnat'.

Delar också din syn på hockey. Det räcker att höra resultatet. 🙃

Gunnel sa...

Monica: Har en gammal bok av Sylvanus Stall där han gav moraliska råd till män och kvinnor. Stackaars de som lyssnade på råden. Han var hemsk.

Gunnel sa...

Elisabet: Trevlig helg till dig också! Barn är underbara och underfundiga.

Gunnel sa...

Nahide: Vi har nog tänkt lite för mycket.

Vår fantastiske Anders var klok och rolig. Han påstod även att äktenskapet är stiftat för att man ska ha någon att skylla på. Han sa också att om man gjorde "en duktig sak" per dag hade man gjort Luther nöjd och behövde inte tänka mer på honom. Vi som kom från Mörttjärn hade ju alltid en Luther bakom axlarna som krävde arbete.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Helt enig med dig. Det är hockey idag också och resultatet räcker så bra men det är en fördel om Luleå vinner.

Annica sa...

Datorledigheten resulterar i sent sänd kommentar. Men bättre sent sänd än aldrig sänd. ;)
Jag gillar barnsnacket! Ungarna är så underfundigt kloka. En helt annan klass än Sylvanus Stalls dumheter.

Gunnel sa...

Annica: Det vore nog klokt att ta nyhetsledigt då och då. Nyheterna är sällan av trevligt art. Sylvanus är av en moralist från en annan tid. Stackars de som lyssnade på honom.