fredag 20 oktober 2023

Lite lyssnat och lite Lasse


Har precis lyssnat färdigt till Katarina Wennstams bok "Döda kvinnor glömmer inte." Den utspelar sig kring slutet på 1800-talet, en tid av enorma klasskillnader och där gifta kvinnor var omyndiga och inte tilläts ha yrken utanför hemmet. Först 1939 stiftas en lag som förbjuder arbetsgivare att avskeda kvinnor som trolovar sig, gifter sig eller blir gravida. Boken är en deckare och som sådan inget vidare men som samhällsskildrare är den mycket intressant.

Annons i en tidning från 30-talet:
"Obemärkt bättre flicka önskar inackordering hos välrenommerad barnmorska. Helst om plats kan anordnas för barnet."

Stackars obemärkta flickor från förr. Illegala och farliga aborter var vanligt bland flickorna. De ville slippa skammen över att de blivit gravida utan att vara gifta. Den gamla goda tiden var inte god mot alla.



Lasse Berghagen är död. En folkkär person som skrivit visor som "Teddybjörnen Fredriksson" och "Stockholm i mitt hjärta." Melodier som kommer att leva kvar i generationer. Han hade en varm framtoning och var mycket omtyckt. En produktiv person som skrev över 500 melodier. Alla blev inte lika kända, men i min familj blev låten "Du är ljuset i min tunnel, Gunnel" mäkta populär. Under en period kallade mina barnbarn mig för Tunnel-Gunnel med fnisstillägget hi-hi. 

Vi glömmer dig inte!

 

4 kommentarer:

Annica sa...

Lasse B hade alltid en så vänlig framtoning. Och av vad man hört och sett så brydde han sig verkligen om människor han mötte. Nu är han borta men hans musik lever vidare i evighet. En stor låt-skatt att vårda.

Elisabet. sa...

När min äldsta dotter gifte sig, kontaktade värdparet Lasse B och undrade om han möjligen kunde tänka sig att skicka en hälsning till brudparet, temat för bröllopsfesten var Allsång på Kairo (så hette stället där festen hölls). Döm om värdparets förvåning när Lasse B ringer upp dem och säger "kom hem till mig och Eva, så fixar vi nåt!" och efter middagen på bröllopet, riggas en filmduk upp och där - till alls vår förvåning - ser vi Lasse B i sitt hem, där han då gratulerar brudparet och också leder allsången "Sträck ut din hand!" Alltså inte live, men via filmen.
Jag kan säga att vi var många som lätt hade valt denne underbart generöse man till president just då, om det varit val. Och helt gratis var det också. Inte en krona ville han ha.
Förutom detta glömmer jag ALDRIG när Ricky Martin var gäst på Skansen och allsången. Endast Lasse B hade kunnat förmå honom till det, det är jag övertygad om. Vilken kväll det blev! Så mycket glädje!

Gunnel sa...

Annica: Just nu är det ett program på radion där Lasse Berghagen intervjuas. Han har gjort så mycket bra musik med poetiska texter. Jag har konstigt nog ingen skiva med honom.

Gunnel sa...

Elisabet: Vilken fantastisk berättelse om hur han ställde upp till din dotters bröllop. Min bror kontaktade honom för att få texten till Tunnel-Gunnel. Det fick han också där Lasse B berättade att han sjungit den en enda gång i teve och att låten inte fanns på skiva.