fredag 27 oktober 2023

Reserven är värdelös

Ögon ska man se med

Jag har fått ett brev från ögonkliniken i veckan. Både efterlängtat och fruktat. Ska träffa en ögonläkare och sedan blir det starroperation. "Det är världens enklaste, tar bara 10 minuter, ingenting att gruva sig för", säger alla som gjort en ögonoperation. Men jag är enögd. Höger öga finns i mitt ansikte som ren dekoration, det fungerar nästan inte alls. Jag känner en viss oro inför bytet av linser på vänster öga, skulle operationen misslyckas, då ligger jag risigt till. 


Gillar inte den här tiden på året när höst övergår i snö, slask och halka. Det blir mycket innesittande för oss som är rädda för att falla och skada viktiga kroppsdelar. Tråkigt behöver man inte ha när det finns radio, teve, korsord och böcker. Jag klagar ofta på teveprogrammen men jag borde skämmas över gnället, det finns faktiskt något för alla. För mig finns frågesporter som:

Jeopardy
Alla mot alla
Kontrapunkt
På spåret (kommer inom kort)

Frågeprogram som:

Fråga Lund
Fråga doktorn

Tittar gärna på:

Över Atlanten
Kriminalserier (Just nu "Saknad, aldrig glömd)"
Hem till gården (Känns som de är mina grannar)
Idrott förstås. Skidor, skidskytte och friidrott

Men för att kunna njuta av alla dessa program och för att kunna läsa böcker och artiklar måste man ha friska ögon. Så väck med all oro och rädsla.
Sunderbyn: Jag är redo!









 


11 kommentarer:

Annica sa...

Är du VERKLIGEN redo? Du och jag har ju länge oroat oss och fasat för dessa grå-starr-operationer. Men nu har du i alla fall kommit en bra bit på väg. Modiga du!
Jag gruvar mig ju fortfarande men inser att en operation är oundviklig, åtminstone på ett öga. Snart måste jag vara lika nära teveapparaten som jag är till datorn för att se något. Jag säger bara: Usch!

Elisabet. sa...

Pratade med exet igår och han har också fått tid för grå-starr-operation! Det märks verkligen att vi är i krackeleraråldern, även om vi är yngre än vad du är. Lycka till!

Elisabet. sa...

Ps. Intressant att ta del av dina favoritprogram. Här är det Över Atlanten (men ovanligt gnälligt gäng den här gången, tycker jag ..., och Maria Montazami överraskar!), Fråga Doktorn, På Spåret (bäst av allt!), alla akutprogram, Nyhetsmorgon, Rapport/Aktuellt, Vinterstudion, OS och EM och VM av alla de slag, Politikbyrån, Ekonomibyrån och Utrikesbyrån (särskilt det sistnämnda), inga lekprogram, men däremot Gifta vid första ögonkastet när jag kommer ihåg det. "Där ingen skulle tro att någon kunde bo", det norska programmet, ser vi ofta. Och dokumentärer. Ja, som du ser är jag en flitig tv-tittare. Ds.

Gunnel sa...

Annica: Har inget val, måste vara redo. Men visst kommer jag att darra när jag får ett definitivt datum. Nu skjuter jag det framför mig. Likadant för dig, du har inget val. starren försvinner inte av sig själv, tyvärr.

Gunnel sa...

Elisabet: Gillar verkligen ordet krackeleringsåldern. Så på pricken.

Förutom de jag räknade upp brukar jag också titta på Politikbyrån och något nyhetsprogram, inte för många, man blir bara deppad. Gillar även mat- och bakprogram. Däremot ser jag inga dejtingprogram.

Nahide sa...

Nu börjar säsongen för vintersporter. Det blir många timmar framför tv:n. Tittar just på storslalompremiären i Sölden. Om några veckor är det dags för längdskidor, både med och utan gevär. Kontrapunkt och På spåret är favoriter, även Jeopardy tittar jag på. Deckarserier är verkliga fåtöljvärmare, särskilt de engelska. Engelsmännen har en förmåga att vaska fram fantastiska skådespelare och trovärdiga berättelser i behagligt tempo.

Hoppas att du snart kan se mycket bättre på dina favoriter. Fingrarna i kors!

Gunnel sa...

Nahide: Såg också storslalom idag. Vi har mycket härlig vintersport framför oss.

Är enig med dig om att engelska serier, både deckare och andra. är proffsigt gjorda med helt suveräna skådespelare.

Dessa viktiga ögon. Hoppas dina också sköter sig med hjälp av läkare och droppar.

Bert Bodin sa...

Min då 80-åriga mamma gjorde en starroperation.
- Oj! Man ser ju alldeles för mycket.
Det blev reaktionen. Samtidigt blev hon 10 år yngre.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Blir troligen min reaktion också. Fast mär man tittar sig i spegeln blir man antagligen 10 år äldre.

Kristina sa...

Jag har gjort en så'n operation, som du nu ska göra. För mig, som är närsynt, blev resultatet mer än bra. Kunde direkt efteråt t.ex. läsa texten på tv UTAN glasögon! Bara det - hade jag aldrig kunnat innan operationen. Det är sex år sedan och synen
är helt ok fortfarande. Lycka till med DIN operation!










Gunnel sa...

Kristina: Precis som du verkar de flesta vara nöjda med sin operation. Tack och lov! Det är en tröst för mig som är lite skraj inför linsbytet.