lördag 14 januari 2023

Offer och förövare


Ska man göra en sammanställning av föregående år eller ska man sikta mot framtiden?

En kort sammanfattning får det bli. Mycket kort. Jag blev ett år äldre och en centimeter kortare. Lyssnade till 82 böcker, varav "Malma station" av Alex Schulman blev årets sista men knappast årets bästa. Boken var aningen rörig, det var snabba övergångar mellan dåtid och nutid och stundtals var jag osäker på var jag befann mig i tiden.

De bästa böckerna måste vara de man läst flera gånger och i mitt fall blir det Utvandrarserien av Vilhelm Moberg.



Till något helt annat. Ryssland och Ukraina bör sätta sig vid förhandlingsbordet för att få ett slut på kriget menar Gudrun Schyman. Bägge länderna måste räkna på eftergifter för att det ska bli fred i Europa.



Jag gillar egentligen Gudrun S, hon är en skicklig talare och en orädd kvinna, men här menar hon alltså att offret (Ukraina) och förövaren och skövlaren (Putin) ska sitta vid samma bord och förhandla om fred och göra eftergifter. Hur tänkte du nu Gudrun? Offer ska aldrig behöva sitta vid samma bord som sina plågoandar. Förövarna ska dömas i domstol. Offren ska få all tänkbar hjälp för sina chockartade upplevelser. Den enda möjligheten till fred, bästa Gudrun, är att Putin och hans mannar lämnar Ukraina och betalar skadestånd till det land de sargat och förstört.
Det är väl självklart.

 

12 kommentarer:

Monica sa...

Tycker ju också att Gudrun varit duktig på sitt sätt och fått kämpa på. Men nu tappade hon allt. Känns som att hon är hjärntvättad och att Ryssland är rättesnöret och att hon inte kan tänka om med det som finns med sen ungdomen.
Och blir lite förskräckt, finns det många som ser så suddigt?

Och som man sa, de kunnat "förhandla" med Hitler, vi ska ge dig varenda en av det folk du vill förinta så att ingen blir kvar. Han hade tagit nästa och nästa om ingen stoppat, vi hade varit en annan värld idag.

Gunnel sa...

Monica: Gudrun har alltid haft starka åsikter och pratat mycket. Den här gången blev det fel tycker jag åtminstone.

Hannas krypin sa...

Jag har aldrig gillat Gudrun Schyman och ännu mindre nu när jag läste hennes idéer om Ryssland och Ukraina.

Annica sa...

Där vurpade Gudrun rejält i diket. Och att kravla sig upp blir svårt, anseendet blev lite solkigt och tilltufsat. Men det är ju inte för inte hon varit partiledare för vänsterpartiet. Det finns nog fortfarande en dragning till det stora röda landet i öst.
Hur i alla världen kan man häva ur sig något så idiotiskt? Ett våldtaget offer ska förhandla med den galne förövaren? Helt befängt!

Elisabet. sa...

Har precis högläst dina rader för pv.
"Det var verkligen väl formulerat!" sa han
Jag säger: I love you!
Precis så som du skriver om offer och förövare, tänker jag.

Bert Bodin sa...

Ang. Ukrainakriget; vad är Putlers mål egentligen. Först bomba sönder ett land för att erövra "vraket". Sedan, då? Ska han bygga upp allt det han förstört, eller? Det har rysarna inte råd med.

Förstår överhuvudtaget inte hur en sådan hjärna är funtad. (Om den nu är det.)

Gunnel sa...

Hannas krypin: Hon är kontroversiell och vill gärna synas.

Gunnel sa...

Annica: Googlade på Gudrun. Hon hr varit riksdagsman för Västerpartiet Kommunisterna, för Västerpartiet och sen politisk vilde. Partiledare för Västerpartiet och Feministiskt initiativ och är numera medlem i Klimatalliansen. Färgstark dam som kanske har en liten dragning åt det stora landet i öst, även om hon också kritiserat kriget.

Gunnel sa...

Elisabet: Tack för den fina kommentaren. Jag rodnar som vi gamla Malåbor gör när vi får beröm.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Undrar jag också. Vågar ingen i hans omgivning protestera? Eller är det samma typ av hjärnor som omger despoten.

Nahide sa...

Är på halvvägs in i Malma St. Yrkesmänniskan i mig uppskattar Schulmans förmåga att skildra barnen. Men som läsare håller jag med om att berättelsen är rörig.

Den goda Gudrun har nog trampat snett. Undrar hur hon skulle reagera om samma förslag dök upp t ex gällande sexuell övergrepp. Skulle hon då vilja ställa offret och förövaren vid samma bord och säga: "nu får ni faktiskt komma överens här och bli vänner för freds skull"?

Jag tror tyvärr inte att Putin är en ensam galning som går att stoppa. Han är en produkt av ett system som omsorgsfullt föder upp hans sort. Enda hoppet är att om han försvinner så tar de efterkommande småPutinarna kål på varandra, så världen kan få en andningspaus. Det gäller väl alla despoter, antar jag.

Gunnel sa...

Nahide: Tror att det måste vara lättare att hänga med i tiden när man läser än när man lyssnar, Lättare att gå tillbaka när man tappat tråden.

Du har alldeles rätt när du beskriver Putin och hans gäng. Allra farligast är nog den som fått sitta vid makten så länge som Putin själv gjort. Välden hade en liten andningspaus när Gorbatjov (stavning?) var rysk ledare.