torsdag 26 januari 2023

Ekonomisk berättelse


Det här var min utsikt i förrgår. Januarisol över isen. Vi går mot ljusare tider och det är precis vad vi alla behöver. Någon enstaka stund måste man bara få njuta av det vackra och glömma koranbränningar, Putin, elräkningar och tjuvfiske.


Ännu ljusare tider.

Vi beställer en del matvaror över nätet och veckohandlar dessutom på ICA. Årets sammanställning visar att vi handlat matvaror för 48.000 kronor, eller genomsnittligt 4000 per månad. Men det är inte riktigt sant. Äkta hälften vill gärna lyxa till med Gastronomens helgpåse när den innehåller reninnanlår och vi handlar fisk via fiskbilen. Några besök per år blir det även hos Coop och Willys. Lite slarvigt hopräknat blir månadskostnaden för oss två som äter alla måltider hemma omkring 4700 per månad. Ska man räkna in Systembesök i hushållskassan? I så fall blir det en hundring till eller två. Vin är ju en dryck precis som julmust. Men nej, det gör vi inte.



Varför skriver jag om mina matkostnader som om de vore så intressanta? Jo, för att jag är en typisk kamrer som gillar att sätta papper i pärmar och skriva siffror i kolumner och dessutom berätta om innehållet. Jag har under många år fört kassabok. Januari månad 1963 gick månadens matkasse på 445 kronor. Omräknat till dagens pris skulle det bli drygt 5.300. Av detta kan man utläsa att 1963 spenderade vi mer pengar på mat än idag. Vi var unga och hungriga, idag är vi gamla och ganska mätta.

 

16 kommentarer:

Monica sa...

Väldigt vacker utsikt! Och man får "åla" sig förbi om man kan föreslog en lustigkurre om aktuella fiskeutflykter.
Tittade förut om rimliga matkostnader och de är runt 3000 kr per vuxen, har inte räknat efter men tror nog vi håller oss inom rimligheten. Och ni har lite mer att spendera i så fall🙂.
Det som blir väldigt lite inköp är kläder numera, verkar som att garderoberna är fulla.
Bilen kostar även om resorna är korta.
Men allt känns bättre med lite mer ljus, vi har det idag här faktiskt.

Elisabet. sa...

Bor ni så nära vattnet ..., men å, vilken lycka!
Och angående matkostnader så för jag inte kassabok (började storstilat någon gång på 80-talet, men det varade inte särskilt länge), men det är ju bara att gå in på kontot, så ser man (och häpnar). Fem procent har jag i rabatt på det jag handlar i butiken - där jag arbetade - och det gör ju sitt till.

Bert Bodin sa...

Utsikterna är jag avundsjuk på. Matpriserna håller vi nog samma klass på.

Gunnel sa...

Monica: Samma här, garderoben behöver inga tillskott och bilen används knappast. Det är maten, hyran och elen som kostar.

Gunnel sa...

Elisabet: Ja, vid bor så nära vatten. Ställer man sig i hörnet på balkongen och tittar rakt fram känns det som om man står i fören på Titanic, ha-ha! Men det är inget hav, det är en innerstadsfjärd så risken för katastrof är försumbar.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Jag är otroligt glad över utsikten. En enorm förbättring från vår förra utsikt som var fält av grå asfalt.

Från Glam till Damm sa...

Så vacker utsikt! Man behöver verkligen få njuta i sin egen bubbla ibland, och slippa tänka på allt elände och alla kriser. God mat skall man absolut unna sig. Vi äter nog också lite mindre nu än förr. Älskar uttrycket att Vi är gamla och mätta :-)

Ha det gott!

Mvh, Anneli

Annica sa...

Utsikten är jag inte alls avundsjuk på. Att beskåda den varje dag tar ju bara upp en massa tid man istället kan ägna åt viktigare saker. Hm, hm ... :D
Angående matkostnaden: Ca 4000 kr/mån i snitt. Beställer mat med hemkörning varannan, var tredje vecka. Det är allt. Systembolaget har jag aldrig ens besökt. Vanligaste drycken här är vanligt gott kranvatten, men ibland lyxar jag till det rejält med en Loka eller en Pepsi Max. Jaja, jag vet, omåttligt frosseri. ;)

Hannas krypin sa...

Fantastisk vacker vy! Vilken koll du har. Vi har matkostnader på ungefär 6000 varje månad nu när allt blivit så dyrt. Vi är fyra i familjen.

Gunnel sa...

Från Glam till Damm: Jag är så nöjd med min utsikt över vatten. Det är som en ständigt skiftande tavla. Gillar mycket dina fina bilder från vackra Dalarna.

Monet sa...

Intressant med matkostnaderna. Sedan vi kom tillbaka från Frankrike och i samband med pandemin handlar vi all mat on-line med hemleverans. Vi har en enorm IcaMaxi i stan, oerhört välsorterad och jag har helt lagt bort veckohandling utan beställer mat för en månad i taget. (Vi har stor kyl och frys). Vi är också bara två vuxna med låga pensioner som lagar all mat hemma (med undantag för sushi eller en pizza någon enstaka gång). Vi äter inte svensk husmanskost som är alldeles för stabbig för oss utan medelhavsinspirerat och dricker också vin till vardags som man gör där. (Fast systembolaget ingår inte i matkostnaderna för oss).

Vi har inga färdiga veckomenyer och går inte efter några reklamblad men som ”storstammis” på ICA har du ständiga rabatterbjudanden och alltid på de varor vi handlar mest - framgår ju av algoritmerna, alltid bonuscheckar och ofta 5 procents rabatt på hela totalbeloppet. Det blir aldrig några extraköp som när man går fysiskt i butik (tröttnat på det för länge sen) utan man manövrerar i sina virtuella, pedagogiskt upplagda gångar och köper det man ska och inget annat.

Vår matbudget ligger på max 4.000 kr för två per månad. Ofta lägre då vi ibland behöver rensa kyl, frys och skafferi och får laga till ”vad man haver”. Sist handlade vi för 3.100 och fick då 500 i rabatt, bonus och extraerbjudande, 44.60 för Bregott t ex. Har vi gäster blir det förstås dyrare men det är mest på vin- och efterrättssidan (som vi aldrig äter till vardags). Sammantaget fick vi över 2.800 i rabatt på våra matinköp (och då ingår hygienartiklar och apoteksvaror som näsdroppar och Alvedon också) förra året och jag är helnöjd med hela konceptet! Vi också bakar vårt bröd i bakmaskin, ”fikar” aldrig utan äter bara tre mål per dag, har aldrig kakor, bullar och dyrt kaffe hemma, köper inte sockerstinna juicer till frukost, aldrig äter fil och müsli, nästan aldrig frukt men desto mer ovanjordgrönsaker efter säsong. Detta är medicinskt betingat men också en vana sedan Frankrike.

Vi har en vacker utsikt mot ett skogklätt lite berg mitt i innerstan, det betyder enormt mycket att kunna se det från vår inglasade balkong när vi nu bytt till lägenhet efter att alltid ha bott i villa med trädgård. Och idag skiner solen dessutom!

Gunnel sa...

Annica: Visst är det tidsödande att stå och stirra, men tid har jag gott om.
Smart och ganska ovanligt att aldrig ha besökt ett Systembolag. Förstår att det är ingenting du sörjer över. Vissa saker kan man hoppa över i livet. Systemet består bara av dyra flaskor med blandat innehåll som man kan bli dum av.

Gunnel sa...

Hannas krypin: Säkert jobbigt för många familjer med barn när matkostnaderna skenar. Killar i tonåren är ju alltid hungriga.

Gunnel sa...

Monet: Vi är också bara två som äter all mat hemma, men det blir dyrare för oss. Det kan nog bli både glass och andra sötsaker i vår matkasse.
Vi började beställa över nätet i samband med pandemin och gör det fortfarande men numera handlar vi grönt och bröd direkt i affär. Jag har slutat baka matbröd, trångt kök och liten lust.
Solen skiner här också, vi har redan varit ute och promenerat.

Nahide sa...

Kamrerhjärnan är tydligen ett släktdrag som du delar med din bror. Vi har bokfört varenda pinal vi betalat under vår dryga 42 år tillsammans. Allt finns välordnade i mappar och pärmar i form av vecko- och månadsräkningar samt årsbokslut. Inte klokt, egentligen.

Inte för att vi brydde oss om pengarna i sig. Anders tyckte om att leka med siffror, tabeller och kurvor, och det passade mig (en äkta kontrollfreak) perfekt. Numera fortsätter jag så gott jag kan med de Excelsidor han lämnade efter sig. Även om jag egentligen saknar sifferbegåvning går det bra ändå. Jag är trots allt barnbarn till en kamrer!

Gunnel sa...

Nahide: Tror också att det ligger i släkten men att min bror var ännu mer av en kamrer än jag. Vi både kände verkligen glädjen över att ha ordning på våra siffror, kolumner och pärmar. Du anar inte hur mycket papper jag strimlade när vi flyttade till lägenhet.