torsdag 22 december 2022

Jul i mitt hus


Det var år 2010 som vi alla började förstå att den här tomten var trött och borde få gå i pension. Intresset att överta jobbet var minimalt, men efter ytterligare några tjänsteår fick han sin efterlängtade ledighet och nu får gammeltomten i lugn och ro sitta och titta på Kalle Anka.



Jag har ofta önskat mig en Ernst, som tog hand om vårt opraktiska arbetsrum. Det har jag sagt så många gånger att när grannfrun vann en Ernst-pryl på lotteri, så fick jag den. Grannfrun tyckte den var ful. Det är en liten plåtlåda med namnet Ernst och till den hör ett antal magnetiska ljushållare. Jag fick min Ernst, men arbetsrummet är fortfarande lika opraktiskt och kommer så att förbli.




Ernst tillsammans med en vas inropad på auktion i Piteå och ovanför en tavla som jag vann på ett konstlotteri.



Ljusstaken från Mörttjärn.



Tomtefar som hänger på väggen året runt.

Till alla som tittar in på min blogg:


En riktigt GOD JUL!

 

9 kommentarer:

Bert Bodin sa...

God Jul till er!

🎅

Gunnel sa...

Bert Bodin: Detsamma till er!

Annica sa...

Den sedan länge pensionerade tomten såg/ser väldigt snäll och trevlig ut. :)
Alla behöver vi en Ernst. Den mannen kan ju det mesta. Numera skulle jag nog mest uppskatta honom som kock för jag kan bli så less på att laga mat.
GOD JUL på er!

Gunnel sa...

Annica: Snäll tomte, men jättetrött på jobbet.
Ernst är duktig på många områden, men han gör rätt hemska saker ibland. Lampor av kvistar brukar bli rätt förfärliga.
God Jul till dig också.

Nahide sa...

Hoppas att det gamla rar tomteparet har det bra och och åtnjuter sitt otium med lugnt sinne och glatt humör.

Här försöker jag att skapa något slags julstämning. Det går sisådär. Inte ens amaryllisen jag köpte verkar vilja gå i blom. Men det råder i alla fall inte något snöbrist! Så jag sitter här och minns en devis av gammal postis som Anders brukade citera: "Alltid blir det på något vis"! Det piggar upp.

God jul!

Nahide sa...

Förlåt, jag skriver som en kratta nuförtiden. "Rara" förstås, bara en "och", av "en" gammal postis. Säkert lite mer jag har ännu inte sett.

Gunnel sa...

Nahide: Vi tar det mycket lugnt. Få saker stressar oss numera. Förstår att det måste vara en annorlunda jul för dig, första julen utan bäste Anders.

Amaryllis brukar bli så fina hos mig, men i år blev det fiasko. Orkade inte riktigt gå i blom innan den vissnade. Skyller det på Blomsterlandet. Någon ska man ju skylla på.

Anonym sa...

Vi fick en Ernst-ljusstake med keramikfot och en hög glascylinder som ljuset ska stå i. Men den funkar dåligt, lågan fladdrar och ljuset rinner, sotigt blir det också. Tror det är för dåligt drag. ellem

Gunnel sa...

Ellem: Han gör sina misstag den gode Ernst.