söndag 29 maj 2022

Mamma är bara en människa


"När man är barn ser man sina föräldrar som hjältar, sen upptäcker man att de är bara människor."

Citatet kommer från vår yngste son och när vi föräldrar gick från hjältar till människor är lite oklart.

Det är mors dag idag. Mamma är en oerhört viktig person i allas våra liv. Hon kan vara både ängel och demon. I självbiografier har ofta mamman en betydelsefull roll. Antingen är hon den älskande modern som undertrycker sina egna önskemål för familjens skull, eller också den dominanta och själviska som är skuld till allt elände som den arme författaren drabbats av i livet. Mera sällan är hon bara en alldeles vanlig människa.

Jag beundrar min egen mamma. En lugn, sansad och smart kvinna med en underfundig humor. Hon ville utbilda sig till lärarinna men pengar fanns inte i familjen så hon fick bli piga som så många andra flickor på 20- och 30-talen. Så småningom träffade hon min far, fick tre barn och en ladugård att ta hand om.



Idag får jag telefonsamtal från mina pojkar som gratulerar mig till turen att få vara just deras mamma. Så firar vi mors dag, presenter förekommer inte och vi är alla eniga om att mamma bara är en människa. Men vi gillar henne.

Grattis till alla fantastiska mödrar.

 

6 kommentarer:

Annica sa...

De flesta mammor är hjältar som gör allt för sina barn. Och ytterligare lite till.
Du och jag talar ju ofta om våra älskade mödrar. Och det är bara positiva saker vi säger. Tänk I ditt fall har den skickligheten gått i arv till dina söner. :)
Önskar dig en solig och fin Mors dag!

Elisabet. sa...

Underbart inlägg! Från ena dottern kom på morgonen - hon är lika morgonpigg som sin mor - ett klipp som hon spelat in där en koltrast sitter i träd och sjunger så fint. Hon vet ju att det är det bästa jag vet.
Jag kan inte påstå att jag tycker att vare sig pappa eller mamma var hjältar av något slag, men jag älskade dem innerligt. Och aldrig har jag känt mig så nära mamma, som när hon blev dement.

Gunnel sa...

Annica: Tack! Det är inte så soligt men en promenad får det bli. Våra mammor är guld värda, gett oss en bra barndom och det det har naturligtvis våra pappor en del i också. Men gårdagens pappor hade inte samma möjlighet att ta del i barnens liv som dagens pappor har. Mamma är rar och far ror som det stod i läseboken.

Gunnel sa...

Elisabet: Tack! Vilken fin present med koltrasten som sjunger för dig. Hon vet vad mamma önskar. Mina föräldrar skulle inte heller vilja kallas hjältar, de var hederligt folk som tog hand om de sina på bästa sätt. Jag tänker ofta på dem och önskar att jag frågat mer om deras liv när de var unga.

Annica sa...

Ser att jag lyckades fumla bort en mening i min kommentar. Jag hade skrivit att du och jag var så skickliga när vi valde mammor (och pappor) trots att vi var så små. :D Och det var den skickligheten dina söner ärvt.

Gunnel sa...

Annica: Jag förstod. Kan läsa mellan raderna.