tisdag 24 maj 2022

Lite pinsamt var det nog


När jag startade min blogg 2009 skrev jag att det skulle bli sammanlagt 1000 inlägg. Det sista inlägget skulle heta "In i dimman" eller helt enkelt "Slutet." När det tusende inlägget var skrivet hade jag sagt allt och skulle jag glömma mitt löfte borde mina närmaste ta datorn ifrån mig.

Nu blev det inte så. Bloggarnas antal är uppe i ca 1300. Ett av mina tidigaste alster handlade om en pinsam historia som nu kommer i repris.



Jag ska äta hotellfrukost och lastar en tallrik full med en massa gott, hittar ett fönsterbord med utsikt över ett disigt Haninge. Men jag har glömt bröd, reser mig upp för att hämta en "fralla." När jag kommer tillbaka till "mitt" bord sitter där en främmande karl med en tallrik framför sig och "min" tallrik mittemot. Jag glor lite småsurt på den fräcke mannen, tar min tallrik och ska byta till ett annat bord när främlingen säger: "Don´t take my plate." "No, it¨s mine", säger jag med bestämdhet och går vidare men upptäcker i samma stund att jag bär på två tallrikar, min egen i vänster hand och hans i höger. 

Mannen ifråga är storätare och har lastat mat på två tallrikar. En som han har framför sig och en annan som han placerat på "min" plats och jag har burit min tallrik med mig när jag hämtade brödet så "mitt" bord såg ledigt ut.

Låter det här förvirrat så är det precis vad det är.



Jag går på skakiga ben fram till den okände och får fram någon sorts ursäkt på haltande engelska och han svarar vänligt "it¨s okay" och jag vandrar skamset vidare.

Så här lät det säkert när herr engelsman berättade om händelsen för någon kompis: "An elderly lady came to my table and took my plate and then in "taskig" english tried to excuse herself. I wonder in what state of mind she was.

Ibland undrar jag själv

 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ändå väldigt länge sedan det hände och
glädjande dels att du minns och dels att du kanske är ännu skärptare idag��på vissa märks ingen ålder. Och om han var äkta britt har han gjort en big story av detta med mycket humor. Säkert har hela stan fått höra och alla på puben vid alla pub-besök.

Monica sa...

Monica var det och ett litet glatt ansikte men som blogger bestämde som två frågetecken.

Annica sa...

Hihi, virrigheten drabbar oss alla emellanåt. Det hör till människosläktet. Men, hm ... jag hoppas den engelske mannen sa "elderly lady" så han inte trodde att ladyn helt befann sig i slutstadiet. ;D

Bert Bodin sa...

Ja - inte trodde jag att jag skulle skriva mitt 12469:e inlägg idag. Men så blev det. En blandad kompott, som jag ofta går tillbaka till för att minnas allt som hänt sedan jag började för 17 år sedan.

Och kanske är det anledningen till att jag ännu inte virrat till det. 😎😏😄

Gunnel sa...

Monica: Jag tror att både han och jag hade roligt åt misstaget. Att göra bort sig är oftast ganska kul efteråt.

Annica: Mycket möjligt att han trodde att ladyn befann sig i slutstadiet. Man gör sina misstag både då och nu, åtminstone gör jag det.

Bert Bodin: Nu blir jag imponerad. Du var en ganska tidig bloggare. Ser att ordet blogg kom in i SAOL först 2006.