torsdag 12 maj 2022

Gammal man gör så gott han kan

Han var ung en gång för länge sen

I dag vårdar jag en antik klenod. Dukar vackert på morgonen och har till och med köpt present. Jag firar min man som fyller 85 år. Han var en mörk skönlockig yngling på 21 år när vi träffades, idag är han en gråhårig något tröttare variant av 21-åringen. Under de år vi levt tillsamman har vi flyttat 6 gånger, fått två söner, fyra sondöttrar och de i sin tur har gett oss fyra fina pojkar, våra barnbarnsbarn.

Det sägs att många äldre människor står utanför det digitala samhället. Det är tyvärr sant. Många klarar inte den nya tekniken och har inte ens tillgång till internet. Samhället har glömt bort att de finns.

Min man fick en mastig dator genom jobbet redan i början på 90-talet, vi köpte internetpaket 1999 och det gjorde att intresset fanns hos oss att försöka hänga med i utvecklingen. Visst svär vi ibland vid datorn, som t ex igår när vi skulle boka flygbiljett, men vi klarar oss bra.

I källaren på Strands galleria finns en vägg med speglar där man kan möta sig själv. Det kan vara förödande för självförtroendet. Man känner sig pigg och alert, går med raska steg, känner ingen ålder, kan vara 38 eller 49 eller 73 men där i spegeln möter man en figur som är äldre än de flesta, blek och gråhårig, dessutom ser hon sur ut. Är det verkligen jag? Nej, den som är klok undviker spegelväggar.

Ju äldre man blir, desto mer rädd blir man om klenoden man har vid sin sida. Idag går vi omkring med alla tänkbara åldrar inombords och är glada för varje dag vi har tillsammans.



 

11 kommentarer:

Nahide sa...

Grattis, Nils. Hoppas du får en trevlig present ikväll. (Jag vet att Anders ska fnysa åt mig när han läser detta, men det bjuder jag på).
Gunnel: Ta väl hand om din klenod (och dig själv), så ni får vandra tillsammans många år till.

Gunnel sa...

Nahide: Nisse tackar och både han och jag önskar Anders god bättring. Ovanligt många som inte håller på Luleå önskar att de vinner hockeymatchen ikväll. Bara för att det vore en sån fin present till en hockeynörd som fyller år.

Bert Bodin sa...

70 är ju det nya 50 sägs det. Alltså blir jag 53 i år. Men känner mig hur barnslig somhelst. (Högst 32!) 🥴

Bert Bodin sa...

Glömde ....
Grattis till maken!

Gunnel sa...

Bert Bodin: Sympatisk tanke att man i själva verket är 20 år yngre än vad födelseattesten säger. Själv varierar jag i ålder. Allt mellan 37 och 100, men oftast någonstans där mittemellan. Maken tackar, han sitter mest vid telefonen och tar emot mängdens jubel.

Nahide sa...

Spegeln på Gallerian påminde mig om en av mina gamla dikter. Jag ser att den är daterad på min födelsedag precis för 20 år sedan. Nu är det väl ännu mer aktuell. Även för dig, kanske. Hoppas att du inte misstycker om jag delar den med mig.

Tankar om åldrande

Åren smyger sig på en, obemärkta.
En dag möter du en främling i spegeln.
Kroppen gör revolt, lyder inte din vilja.
Cellerna förnyar sig långsammare.
Orden dröjer, tanken flyktar.
Orken är i förskingring.

Men den lilla flickan håller sig kvar.
Tonåringen med vuxendrömmarna
och den unga kvinnan med sin livsaptit
har nog överlevt i något hörn.
I dina sinnen finns de än idag.
De gör sig påminda av och till.

Då betyder kanske åren ingenting
annat än vishet och rikedom
då de gör dig starkare, lugnare inombords.
Då är främlingen i spegeln din vän.
Var inte rädd, låt också henne, oförmärkt,
ta den plats hon ska ha i ditt liv.

Gunnel sa...

Nahide: Du är så välkommen med dina dikter. Att bli äldre är precis som du skriver i din dikt. Du är så skicklig på att uttrycka det som många känner när de blir årsrika. Det ordet låter lite bättre än gamling.
Men för 20 år sedan var du ganska ung.



Annica sa...

Grattis Nisse! (Jag hann innan kl 24!) Gott, nytt och trevligt år!

Gunnel sa...

Han tackar! Hans dag slutade inte helt perfekt. Luleå hockey torskade.

Monica sa...

Stort GRATTIS till din man en dag efter så här. Vilken söt pojke och han ser väldigt tänkande ut och även med åsikter om dem han betraktar😌. Roligt med de gamla kolorerade fotona, en riktig konstnärsverksamhet då. Far min var fotograf.
Och så roligt att ha ett sånt fint foto!

Gunnel sa...

Monica: De gamla fotona var ofta väldigt fint kolorerade. Milda fina färger som får korten att se naturliga ut.