torsdag 31 mars 2022


I måndags satt vi som klistrade vid teven och tittade på skidtävlingarna i Piteå. Charlotte Kalla hyllades som den fantastiska förebild hon är för kvinnlig idrott. Tack vare hennes framgångar har en massa tjejer klivit fram och tagit medaljer i stora mästerskap och det är populärt.



Så var det inte förr. Vid OS i Grenoble 1968 tog Toini Gustavsson 2 guld i längdskidåkning. Vid samma OS fick även skridskoåkaren Johnny Höglin en guldmedalj och en salig manlig sportkrönikör skrev följande:
"Visst gläds vi åt Toinis medaljer, men det är de manliga medaljerna som räknas.

Det var då jag blev feminist utan att veta om det.

Jag kan känna dåligt samvete när jag en vanlig måndag sitter och ugglar framför teven. Jag tillhör den generation som har den gamle Luther sittande på axeln.  Och som den mannen gapar:

"Den som inte arbetar, ska heller inte äta."
"Du borde storstäda klädkammaren. Titta vad spegeln är dammig."
"Ska du bara sitta där. Ut och rör på dig, människa."



Även mamma och mormor fick veta hur de skulle uppföra sig. I alla fall om de läste ur "Kvinnans bokskatt", utgiven 1913.

"Unga flickor bör aldrig sitta sysslolösa i vardagsrummet. Den som vill bli en god husmor, måste tidigt lära sig begagna varje minut och klokt använda tiden. Alltid finnes det något att sticka eller virka och kvinnligt arbete i en ung flickas hand är icke blott tillåtligt, utan länder henne även till prydnad.
Men vid besök av högre stående eller personer av stånd, förbjudes allt handarbete av sig självt."

När det kommer till det dåliga samvetet är det bättre att lyssna till Billy Graham, som lär ha sagt:
"Ingen människa är värdelös, om inte annat kan hon användas som dåligt exempel."

 

13 kommentarer:

Elisabet. sa...

Skrattar högt åt Billy Graham och hans uttalande. Så befriande!
Min mamma var ALLTID igång och det kan jag säga .., att det avskräckte oss. Pappa brukade be henne att komma och slå sig ned en stund i soffan hos honom .., men hon kunde nästan aldrig slappna av och göra ingenting. Det är jag expert på. Jag gör det mesta på förmiddagarna, sen tar jag det piano. Tittar på småfåglar och dricker kaffe.

Anders sa...

Jag prokrastinerar - och har aldrig dåligt samvete för det.

Annica sa...

Kolla ordet "tidsslösare" i ett uppslagsverk (okej, numera gågglar man förstås) nåväl, hur som, så dyker — numera — min nuna upp som illustration. :)
Jag instämmer med Anders.

Bert Bodin sa...

Den där medaljkommentaren låter helt osannolik idag. Vilken storm det skulle bli.

Gunnel sa...

Elisabet: Låter så trevligt med kaffe och småfåglar. Jag har nog en Luther på axeln ibland men idag är jag rätt duktig på att ignorera honom.

Anders: Rent samvete kan oftast bero på dåligt minne.
(Danskt ordspråk)

Annica: Du var inte ensam på bilden. Jag skymtade i bakgrunden. Förutom att du är enig med Anders om att prokrastinera så är du också en "prepper" har jag hört.

Bert Bodin: Det skulle inte någon säga idag. Men jag reagerade starkt och därför minns jag det så väl fast det är mer är 54 år sedan. Man kan vara långsint.

Anders sa...

Långsint, ett släktdrag tydligen. För 70 år sedan såg jag kronprinsen (då 6 år) i en vit fin trampbil han så tydligt inte kunde framföra så bra som jag skulle ha gjort. Själv fick jag en träkloss med 4 fastspikade konservburkar att leka med. Exakt i detta ögonblick föddes min klassmedvetenhet och mitt förakt mot överklassen. Kungahus - nej tack!

Avundsjukan - en underskattad superkraft. (gammalt djungelordspråk)

Gunnel sa...

Anders: Min fröken i första klass var orättvis. Det glömmer jag aldrig. Men kungafamiljen har aldrig retat mig, så den vill jag ha kvar. Utmärkta representanter för Sverige. Det påpekar jag ofta för min karl som inte kan bestämma sig om han är för kungahus eller inte.

Anders sa...

Din man är en sann diplomat och mån om att bevara den goda stämningen i hushållet. Han väljer sina strider klokt.

Gunnel sa...

Anders: Ja, han är klok, men tycker ofta fel.

Anders sa...

Min fru och jag är toköverens om allt - utom i vargfrågan. Där är jag same, fårfarmare och värmländsk älgjägare medan hon är 08. Därför diskuterar vi aldrig frågan eftersom jag, i likhet med din man, har fel.

Gunnel sa...

Anders: Min man och jag älskar diskussioner. Åtminstone jag som i likhet med din fru alltid har rätt. Favoritämnen är religion och politik. Vi röstar på samma parti men av olika anledningar. Men vi diskuterar alltid med humor.

Anders sa...

Det är svårt att diskutera med kvinnor. De har tre starka fördelar gentemot oss män:

1. De har från barnsben lärt sig att lösa konflikter med ord, inte med knytnävarna.
2. Vi (åtminstone din man och jag) är gentlemän som ogärna tvålar dit kvinnor, även verbalt.
3. Vi tänker på husfriden och att gumman ska vara på gott humör vid sänggåendet.

Gunnel sa...

Anders; Du är en mycket insiktsfull man.