fredag 21 januari 2022

Lite lånat och snabbt läst


Läser min brors numera nerlagda blogg för att finna inspiration. Där hittar jag ett inlägg om haiku, där både han och jag testat den japanska versformen.

En haiku består av 5+7+5 stavelser. Den viktigaste komponenten är årstiden, dikten ska uppmärksamma ögonblick i livet, fokusera på enkla ord, stillhet och melankoli. Ett minimum av ord, med ett maximum av innehåll. Man får fuska, men bara lite. Här är brorsans
vackra harmoniska haiku:

Frostbrutet strandgräs
Bastun varm, vaken öppen
Vila och passion.

Här är det senhöst, aha-upplevelse med värme, kall öl och avslappnad gemenskap.

Min haiku. Något mera direkt och med lite fusk. Man ska helst inte använda ortsnamn.

Drattat på isen
Ambulans och sirener
Sunderbyn, nästa.

Här är det vinter, en känslostark aj-aj-upplevelse och till sist den ljuva smärtlindringen.



Till sist något helt annat. Är med i en facebookgrupp, där en del medlemmar berättat om hur många böcker de läst under 2021. Vinnaren eller värstingen hade läst 388 böcker. Mer än en per dag. Måste vara en helledig person med stora ögon. Min egen statistik härovan är på två år. Men boklyssnandet har gjort städning, disk och matlagning till ett rent nöje.

Ha en fin helg!

 

11 kommentarer:

Elisabet. sa...

Var det på riktigt, det där med dråsandet i backen, eller bara konstnärlig frihet? Hoppas på det senare! Haiku är såååå fint.

Gunnel sa...

Elisabet: Bara nästan på riktigt. Det var barmark och ingen ambulans behövdes när jag bröt handleden i november 2020. Men Sunderbyn stämmer.

Anders sa...

Av den sista meningen tror jag mig förstå att du brukar titta på din man medan du lyssnar på böcker. Kan det vara så?

Gunnel sa...

Anders: Nej, det kan inte vara så. Medan jag diskar och lyssnar på en bok, sitter min man stilla i soffan och njuter av en "podd" från hockeyarenan.

Annica sa...

Januaridag.
Våren väntar tålmodigt.
Så gör även jag.
---
(Hm ... jag blev lite inspirerad.)
-----------------------------------------------
Anders, jag tror mig veta att det är maken som brukar dammsuga. :)

Anders sa...

Annica: Vi är sanningen på spåren.

Gunnel sa...

Annica: Vilken fin haiku. Kul att du blev inspirerad. Sen förstår jag inte riktigt vad du och Anders menar. Antyder ni att jag är snål med beröm mot min dammsugande man. Icke alls, han är djupt beundrad och synnerligen uppskattad. Vad vore livet utan honom! Bla-ha!

Bert Bodin sa...

Kan man verkligen tillgodogöra sig 388 böcker på ett år?
Oavsett teknik, läsa eller höra.
Jag betvivlar det.

Jag skulle känna mig förolämpad om jag vore en författare i den "högen".

Gunnel sa...

Bert Bodin: Nej, det kan man inte. Möjligen har personen små barn och räknar in kvällssagorna i antalet lästa böcker.

Anders sa...

F ö var det trevligt att du letade inspiration på min gamla blogg. Gör gärna om det.

Bokslukare har jag varit i större omfattning förr än nu. Läste ibland en bok om dagen. Men mer än runt 100 per år blev det nog aldrig. Numera har jag inte tid att läsa så mycket.

Gunnel sa...

Anders: Jag har flera gånger inspirerats av dig och din fru. Jag är ju ordförande i fanklubben och har vid ett antal tillfällen använt material från "Inte-gration."

Många böcker blev det när jag var ung och lika många när jag blev gammal. Under mellantiden med jobb och barn blev det nästan ingenting.