lördag 15 januari 2022

Hänt i NSD

Modernt språk, typ!

Finns det någon plats på jorden där januari alltid bjuder på 5 minusgrader, vit snö, sol, vindstilla och halkfritt. Dit skulle jag kunna tänka mig att flytta. Åtminstone under januari.

Veckans händelser i vår landsända enligt NSD.

En avdelning inom metall har röstat fram en ny fackordförande. Problemet är att han röstar på SD. Det gillar inte IF Metall, som anser att det är oacceptabelt att en sverigedemokrat kan bli förtroendevald.

En man, Per Johansson, har skrivit en otroligt fin hyllning till sin döde bror som tvingades flytta från orten pga mobbing. Broderns sexuella läggning gav en del idioter rätt att håna och hata. Hyllningen till brodern i anledning av att en del föräldrar ville hålla sina barn hemma från en föreställning i skolan som handlade om HBTQ-frågor. Barnen kunde bli förvirrade enligt en troligen ganska förvirrad förälder.

Från och med nästa år kommer alla män mellan 50 och 70 år att ha möjlighet till screening. Man vill upptäcka prostatacancer i god tid. Min egen gubbes cancer upptäcktes av en slump 2007 och med tabletters hjälp har han ett bra liv idag och lär enligt läkare dö av något helt annat än sin prostatacancer.



Dagens NSD presenterar Tore. Mannen som inte kan sitta stilla, som dansar sig fram genom livet och som är en välkänd profil i stan. En gång var vi arbetskamrater på Posten. Han är ständigt i farten och känd som Luleås mesta statist. Han är med i varenda filmproduktion som gjorts i våra trakter. Nyligen har vi kunnat se honom både i Lasse-Maja och julkalendern. Skymta honom i alla fall. Eftersom han varit statist i 62 filmer är det väl dags för en större roll. Vi väntar och hoppas.

Vad vore en lördag utan Vinterstudion och skidskytte. Heja grabbar, nu måste ni prestera. Det gjorde tjejerna igår.

 

10 kommentarer:

Elisabet. sa...

Härligt inlägg Gunnel! Tack som delade med dig!

Bert Bodin sa...

Första stycket kan verkligen gälla mig också. Jag hatar plusgrader i januari.

Annica sa...

Stort minus för plus i januari! Och februari. Är det typ vinter ska det vara vinter. Inget tramsande hit och dit, alltså, liksom. ;) Vi borde ha en VO, väderombudsman att klaga hos. (Förresten en SO också, språkombudsman.)
Blandat innehåll i NSD. Och NK också. Intressant att få läsa om andra nyheter än bara covid-19, omikron, FHM, restriktioner och vaccindoser. Och öst-Puttes hot och krav.
En nyhet som jag saknat i många år är att SVT och SR äntligen fått egna sportkanaler. Jag är så otroooligt less alla sportprogram som tillåts breda ut sig som pandemier i etern. De är som en coronasmitta, tar över allt annat. Morr!

Gunnel sa...

Elisabet: Det var lite blandat från veckans NSD. Hade inget eget att komma med.

Bert Bodin: I januari ska det vara minusgrader, gärna sol och vindstilla. Jag hatar halkan.

Annica: Helt enig med dig. Vi skulle behöva många ombudsmän. För länge sedan hade 4:an en ombudsman när det gällde teveprogram. Han försvann, tyvärr.
Det där med sportkanaler har jag noll koll på. Jag har tittat på skidskytte idag och det gick i den alldeles vanliga kanal 1. Jag gillar sport, åtminstone skidor, skidskytte och friidrott och morrar aldrig över sportprogrammen.










Anders sa...

I "gamla" tider fanns det naturmärken man kunde lita på. Trettondagsblia, orrarnas björkfrökalas på våren och sidensvansarnas rönnbärsorgier på hösten, bl a. på senare tid har jag bara kunnat lita på sidensvansarna. Det kändes därför särskilt fint att trettondagsblia kom i år, även om den var lite sen. Länge leve gammärka!

Gunnel sa...

Anders: Idag kan man inte lita på någonting. Vi har nog skadat miljön så att gammärka inte fungerar längre. Just januariblida kan jag vara utan, det innebär halka och det är farligt för gamla tanter. Vi faller inte så elegant längre.

Annica sa...

Tyvärr får nog jag (och alla andra icke-sportintresserade) vänta förgäves på nyheten om att SVT och SR fått egna sportkanaler. :(

Gunnel sa...

Annica: Men som en liten tröst till dig och andra icke-sportintresserade. Det finns sportfria kanaler, det gäller bara att hitta dem.

Annica sa...

Ja, den berömda nålen i höstacken ...

Gunnel sa...

Annica: Det klarar du, annars kan jag hjälpa till.