söndag 9 januari 2022

Yngre och snyggare än vad man tror


Helgerna är över och även min födelsedag som firades med tårta och besök av småkillarna Levi och Vide. De var inte så intresserade av tårtan men gillade skarpt morfarsfars samling av leksaksbilar.

Att få bli gammal är en ynnest och när det gäller ålder minns jag en undersökning som gjordes för ett antal år sedan. Den visar att vi alla tror oss vara 10 år yngre än vad vi verkligen är.

Man bad folk mellan 40 och 80 år att peka på personer i en utvald grupp, som man ansåg vara i ens egen ålder. Större delen av de utvalda testpersonerna jämförde sig med de som var 10 år yngre än de själva. Där var det ingen skillnad mellan män och kvinnor.





Jag tror på undersökningen. Minns från min tid på posten, när vi kassörer tog emot foton på nya körkort. Många klagade på hur hemska de såg ut på fotot. Själv tyckte jag att personen ifråga såg ut precis som på bilden.

Tydligen går vi omkring och tycker att vi är mycket yngre och snyggare än vad vi verkligen är och blir vi lyckligare av det, så varför inte.

Numera är det hos polisen man söker nytt id eller körkort. Nyligen var det dags för mig att skaffa nytt id-kort och jag fick ta ett foto i fotoautomaten i polishuset.

"Men jag ser ju förskräcklig ut på den här bilden," sa jag till poliskvinnan som tog emot mitt foto. Hon bara log och sa: "Så säger alla."

 

5 kommentarer:

Anders sa...

På mitt senaste passfoto har jag blivit obehagligt lik Onkel Fester. På nyare foton, sedan jag lät skägget frodas ohämmat, framstår jag som en korsning mellan Tomten, en talibanledare och Charles Darwin. Vördnadsbjudande, var ordet.

Gunnel sa...

Det är inte dumt att likna någon. Åtminstone tomten är ju populär. Jag liknade ingenting på mitt senaste id, möjligen ett spöke. Ett diffust ansikte utan drag, men det är kanske så jag ser ut, jag bara tror att jag har ett mänskligt utseende.

Bert Bodin sa...

Ja, jag förstår inte hur något land vågar släppa in mig över gränsen, när jag visar mitt pass.

För övrigt följer jag devisen att "70 är det ny 50". Plötsligt är jag yngre än mina f.d. kolleger.

🙃😉

Annica sa...

Antagligen hade jag pekat ut personer 10 år äldre än jag själv. Under hela mitt liv har jag i möjligaste mån försökt hålla mig undan människor med kameror. Det har varit en bra strategi. :)

Gunnel sa...

Bert Bodin: Om 70 är det nya 50, då höjs nog snart pensionsåldern. Ålder syns ju utanpå, men inombords är man både ung och gammal, helt beroende på dagsformen.

Annica: Tycker inte heller om att bli fotad, men idag klarar sig ingen undan. Mobilkameran ser dig Annica, den kan du inte gömma sig undan. Såg i NSD att någon satt upp en övervakningskamera i ett trapphus, det gillade inte grannen. Det kan man förstå.