torsdag 1 juli 2021

Lyssna eller läsa


"Det finns egentligen bara två orsaker till att du läser en bok. Den ena är att du tycker om den. Den andra är att du tycker om att berätta att du läst den."
(Bertrand Russel)

Jag läser inte böcker längre, jag har blivit en lyssnare. Kan inte längre läsa det finstilta. Min senast avlyssnade bok är skriven av svägerskorna Lundgren och utspelar sig i Kalixtrakten. Titeln "Där isarna råmar" säger att det är en kall och frusen årstid och Kalixpolisen kör många och långa mil till orter som Bjumisträsk, Luoppio och Sunderbyn. Att författarna kan sitt Norrbotten är säkert. Boken är välskriven, men för mycket utvikningar gör att den förlorar i spänning. Jag tycker att den är två timmar för lång.

På senare tid har deckarförfattare upptäckt Norr- och Västerbotten. Stina Jackson har skrivit om  byarna vid Silvervägen och orterna runt Arvidsjaur. Hans Rosenfeldt har skrivit en Haparandadeckare och flera andra författare har förlagt sina berättelser i våra nordliga län.


För humana 169 kronor i månaden kan jag ladda hem och lyssna på så mycket böcker jag hinner. Man har tillgång till det mesta i bokväg, både nyutgivet och gammalt och i alla möjliga genrer. Mest deckare har det blivit för min del, men även biografier, historia och till och med några böcker om personlig utveckling. Fast det märks inte säger min närmaste.

Ljudbokens fördel gentemot boken man håller i handen är att någon läser och ger liv åt berättelsen. Precis som i forna tiders radioföljetonger. Nackdelen är att man lätt somnar hur bra och spännande boken än är. Med lurar i öronen kan man dessutom bli rätt otillgänglig och osocial. 



Missade att fota alla segelbåtar som kom till Norra hamn igår men utsikten är rätt fin även utan segel.



 

6 kommentarer:

Annica sa...

Antagligen skulle jag somna innan ens uppläsaren hunnit till andra raden. Men ljudböcker vore bra när man håller på med något annat, matlagning, bakning, städning och annat som inte kräver full koncentration. Mitt soffbord dignar under höga travar med olästa böcker, men den grå starren är ett problem i sammanhanget.
Din närmaste måste uppdatera sig i PU så han hinner ikapp dig. ;)

Gunnel sa...

Annica: Det är starren som är mitt problem också, därför är ljudboken perfekt. Det funkar även om hörseln sviktar, det är bara att dra på ljudet. Ljudboken fungerar också som sömnpiller även om boken är bra. Det är det lugnande ljudet av en uppläsare som gör att man domnar bort.
Min närmaste arbetar med sin personliga utveckling genom att lyssna till poddar. Helst från hockeyladan.

Annica sa...

Använder du hörlurar när du lyssnar eller via högtalare? Eftersom jag bara hör på ett öra så kan jag inte använda lurar, det blir så konstigt ljud då. Det är stressande.

Gunnel sa...

Annica: Använder läsplattan och har "ploppar i öronen. Har köpt riktiga hörlurar så man kan gå omkring och städa eller diska samtidigt som man lyssnar, men hörlurarna ligger i sin låda än så länge.

Bert Bodin sa...

Och snart har du ännu en norrbottensförfattare att kolla. Tina N Martin i Boden ger ut "Befriaren".

Presenteras i dagens NSD.

 

Gunnel sa...

Bert Bodin: Såg det. Klart att den hamnar på min lista över böcker som ska läsas/lyssnas på.