fredag 23 juli 2021

Glasbröllop


Äktenskapet är av Gud instiftat för att man ska ha någon att skylla på.
(Herman Hedning)

Skyller jag på min äkta hälft? Nej, bara när det är befogat. Som den gången när jag åkte iväg med bilen fast motorvärmarsladden satt kvar i bil och vägg. Visst var det makens fel? Det var ju han som satte fast sladden.



Tidens gång.


Idag firar Nisse och jag 61-årig bröllopsdag. Den lite suddiga bilden ovan är från den stora dagen. Malin, min arbetskamrat från kommunalkontoret i Malå sitter närmast fönstret och Gudrun med fästman har en rökpaus. Detta hände sig på den tiden när rökning inte var farligt. Gudrun var min klasskamrat genom alla år och efter folkskolan gick vi en kontorskurs i Umeå.

Med tanke på alla år min man och jag levt tillsammans frågade jag honom (gick med håven) om vad som var det bästa med mig. Efter okristligt lång betänketid svarade han:

"Du är bra på att lyssna........................på ljudböcker.


 

4 kommentarer:

Annica sa...

Här snackar vi livslång kärlek — inget slit och släng, minsann! Grattis igen till de 61 (gifta) åren tillsammans! I en tid av förändring och oroligheter så känns det bra att det finns det som är tryggt och bestående. Må ni få fira många fler bröllopsdagar tillsammans!

Gunnel sa...

Annica: Hälften av alla äktenskap håller livet igenom, konstigt nog. När man gifter sig ung är man ganska naiv och har ingen eller liten koll på hur livet ser ut framöver. Jag hoppas också att vi får flera bröllopsdagar tillsammans, men det finns ingen garanti, dessvärre. Man får ta dagen som den kommer och njuta av den.

Nahide sa...

Du ska vara glad för de berömmande ord du fick av din make. Jag brukar få omdömet: "Min gumma, hon är bra på att äta"!!! Grattis på den stora dagen förresten. Glas är min favorit material.

Gunnel sa...

Nahide: Våra respektive är inte så duktiga på komplimanger. Men deras humor och "ärlighet" är värd all uppskattning. Glas gillar även jag. Vore kul att åka till Småland och titta in i de glasbruk som finns kvar.