torsdag 15 juli 2021

Goda råd i repris


Den som har ont i en tand
glömmer i samma sekund,
konung och fädernesland
frihet och folk och förbund.
Stordåd och föregångsmän,
världsalltets gång eller brand
angår tyvärr inte alls 
den som har ont i en tand.
(Alf Henriksson)

Det är dags att ringa till tandläkaren. Det är nästan två år sen sist, pandemin kom i vägen.



När jag var barn fanns ingen tandläkare i Malå kommun. Om man drabbades av en värkande tand gick man till doktor Odenman som tog tången och ryckte bort eländet. Ja, han bedövade först förstås. Jag hade tur för min värkande tand var på ett ställe där det växte ut en ny.



När mina söner någon gång kommer och frågar mig:
"Ack ömma moder, med all din klokhet och levnadsvisdom, vilka råd har du att ge oss på vår fortsatta vandring genom jämmerdalen."

Utan att tveka svarar jag:
"Söner, ni som mött fluortanten och erhållit gratis tandvård i ungdomen, se till att ni fortsätter att gå till tandläkaren varje år. Ta väl hand om era tuggverktyg, så att ni på er ålders höst, med ett brett leende och utan smärta, kan se tillbaka på era händelserika liv."

Är det bara inbillning eller hörde jag er redan ringa och beställa tid?





 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vackert foto av blommor. Fina foton på din blogg.

Gunnel sa...

Anonym: Tack! Det gläder mig!

Elisabet. sa...

Precis vad jag säger till mina! (Har själv haft bekymmer med de gaddar jag förunnats).

Gunnel sa...

Elisabet: Ska själv ringa till tandläkaren nu efter semestrarna. De är nästan så att jag längtar dit.