onsdag 23 juni 2021

Tre utställningar och en baby




Sune Uusitalo var en färgstark man. Under en livskris på 90-talet kom han till insikt om att han ville ha en förändring i sitt liv och glädja sina medmänniskor. Det gjorde han genom att gå från en grå slipsnisse till att bli en färgstark man i glada kostymer. Han skaffade tyger, lät sy upp färgglada kreationer, gick på stan och gladde oss verkligen i all sin prakt. Alla visste vem han var. En ung tjej har fått möjlighet att ta vara på delar av hans efterlämnade garderob och visar nu kläderna i en miniutställning på museet.







Kulturens Hus visar hela sommaren en utställning av träskulptören Gunnar Hansson. Gunnar är 83 år och går varje dag och jobbar i sin atelje. Det är en storslagen  utställning, väl värd ett besök och hans stora träarbeten är verkligen fantastiska. Hur många timmar tillbringade han i snickarboden för att göra den enorma träbuketten. Jag bara undrar.

Lycka är att ha sitt yrke som sin hobby och där man är sin egen chef.



Luleå stad fyller 400 år i sommar. Bilden är från 1921 när staden firade 300 år och här hyllningstalade landshövdingen till staden och till konung Gustav V som andäktigt lyssnade. Utställningen av bilder ur Luleås historia finns i Södra hamn.


Mor och morfar

Under tiden jag skriver det här inlägget får jag nyheten att mitt fjärde barnbarnsbarn sett dagens ljus. En liten vacker kille. Så smått euforisk slutar jag bloggen med att gratulera mig själv och hela familjen till nykomlingen.


 

5 kommentarer:

Annica sa...

Grattis alla nära och kära till den nya familjemedlemmen! Hälsa Amanda när du talar med henne! :)
Uusitalo var minsann inte anonym när han vandrade omkring på stan. Så vackra tyger han hade i sina kläder.
Och Gunnar Hansson vet verkligen hur man trollar fram konst ur en träbit. Han är mycket skicklig.
Allvarsamma män i höga hattar när Luleå fyllde 300 år. I år blir det nog inga huvudbonader.

Annica sa...

Oj, jag glömde ordet `sådana´ framför `huvudbonader´.

Gunnel sa...

Annica: Jag är själv en fegis och just därför beundrar jag en sån som Uusitalo som vågar vara unik. Dessutom är jag "ohändig" och imponeras av de som kan göra vackra saker med sina händer som Gunnar H.

Kan väl också beundra de vackra hattarna som både damer och herrar bar 1921. 2021 blir det nog inga huvudbonader alls.

Annica sa...

Möjligen kan väl någon ha en keps med Luleå Hockeys logga. Elle någon annan populär logga.

Gunnel sa...

Annica: Du har rätt, det blir nog kepa på herrarna. Vi fruntimmer är dåliga på huvudbonader, annat var det förr.