torsdag 4 februari 2021

En alldeles vanlig torsdag

Kylig februarimorgon

Går till polisen och hämtar mitt nya id-kort. Till höger på kortet finns en bild av en absolut grå människa. Hår, ansikte och haka har samma ton som enbart bryts av två svarta prickar som ska vara ögonbryn. En könlös varelse i obestämd ålder som saknar ögon. 



Laddar ner en bok på surfplattan. Första stycket i en bok ska helst vara överraskande och locka till fortsatt läsning/lyssning. "Brottsplats Rosenbad" låter som en intressant bok men jag tvekar när andra meningen i första stycket låter enligt följande:
"Han tänkte inte på det, de första sekundrarna.

"Sekundrarna", är det verkligen tillåtet att skriva så, och ändå kalla sig  författare eller är det bara uppläsaren av boken som använder uttrycket. Tycker att det är galet hur som helst. Använder de närmaste "minutrarna" till att tänka över om boken ens är lyssningsvärd. Man ska inte fuska med det svenska språket, men boken är spännande och jag försöker glömma första stycket.



Sitter här och skriver ner dessa dagboksrader om en alldeles vanlig torsdag i mitt liv,  medan min äkta hälft sitter framför datorn och hejar fram sitt favoritlag.

 

7 kommentarer:

Anders sa...

Och minutrarna och timrarna går... Är du laddad inför dagerns frågelek?

Unknown sa...

Anders: Ja, vi har läst in oss på Olle Goop hela morgonen och hoppas på frågor om honom. Men först ska vi ut på en halvtimres promenad.

Annica sa...

Som du vet får jag en svårartad allergisk reaktion varje gång jag hör någon säga/skriva sekundrar och minutrar. Så den boken är inget för mig. Hur är det möjligt att en författare som inte kan sitt språk får en bok utgiven? Skandal i mina ögon, och öron. Både författaren och lektören borde ställa sig i skamvrån.
Och så är det fredag — igen. En helt vanlig fredag. Hoppas jag.
Ha det gott!

Gunnel sa...

Annica: Sedan jag laddat ner boken läste jag om den på nätet. Den fick sisådär kritik och är från 2005, varför jag tror att det var uppläsaren och inte författaren som använt ordet sekundrar. Missbruket av minuter och sekunder har kommit senare än 2005 tror jag och inget bokförlag skulle väl släppa igenom rena språkfel.
Ha en fin och mysig fredag!

Anders sa...

Vi tackar för tipset, något som gjorde att vi hade koll på Olle Goop.

Från Skellefte hörs ett rop: Olle Goop!

Anders sa...

Vi lever tydligen i det förgångna: Björn Goop ska det vara!

Gunnel sa...

Anders: Du har rätt. Gooparna måste väl vara släkt i alla fall. Far och son kanske.