söndag 21 februari 2021

Färgstarkt


Färger skapar problem. Ett rum på Konstfack i Stockholm kallas "Vita havet" och det är inte alls bra. Nästan rasistiskt tycker någon. Någon annan tycker något annat och det har skapat en debatt som närmast liknar ett sandlådebråk. Fast sandlådebarn uttrycker sig bättre och mer förståeligt för utomstående.




Ett färgrikt rum aktiverar hjärnan enligt en färgpsykolog som jag lyssnade till på 90-talet. Rött får hjärtat att slå snabbare, grönt skapar lugn och färgkombinationen svart-gult skapar rädsla. Vi påminns om getingar.



När jag var yngre förknippade jag namn och bokstäver med färg. Mitt eget namn gick i knallgult, min mans i matta blå färger. Synestesi kallas det när man färglägger bokstäver och ord i hjärnan och det är inte en helt ovanlig "talang.". Idag kan jag inte se namn och bokstäver på samma sätt. Åldern tar ut sin rätt och plockar bort den ena förmågan efter den andra. Tyvärr!

 

8 kommentarer:

Anders sa...

Synestesi. Jag har bara varit vagt medveten om denna företeelse, men din blogg fick mig att försöka tänka i färger. Har tydligen litegrann av samma förmåga. Anders blir rött, Gunnel och Nahide gult, Lennart grönt, Nisse ljusblå och Sven mörkblå. Jenny och Anita skapar av någon anledning inga färger.

Undrar om Konstfack har tänkt på att Obama bodde i "Vita Huset" i 8 år?

Förståeligt att svart-gula ränder skapar rädsla hos somliga.

Gunnel sa...

Synestesi kan gå i arv. Man kan tydligen även tänka ljud i färg. När jag jämför dina färger med mina är det inte alltid samma. A är för mig alltid vitt. Så ditt namn och alla andra på A har har en vit början och Anders tonar ut i mättat beige. Men precis som jag skriver i bloggen så ser jag inte färger i namn på samma sätt idag.

Obama med familj var en brun ö i ett vitt hav.

Vi har alla stor respekt för de svart-gula som kommer starkt på slutet.

Annica sa...

Efter snart 50 års nära vänskap — detta kände jag inte till om dig. Kan inte minnas att du berättat att du har/har haft synestesi. Det skulle jag ha kommit ihåg. Jag har ju sett TV-program om fenomenet. Intressant! Och att även Anders har det. Lennart också?
Jag antar mitt namn då också varit vitt i början (och slutet!) och beige mitt i. Spännande.

Gunnel sa...

Annica: Lite sent att börja berätta nu när förmågan nästan försvunnit. Min bror och jag har heller aldrig pratat om det. Vi trodde väl att det var fullständigt normalt. Inte bara namn utan även veckodagarna hade färg och fortfarande är onsdagen mörkblå. Men sorgligt nog är det mesta numera färglöst.

Lennart sa...

En kollega kallade mej alltid för blåherman, troligtvis var det p.g.av kläderna. Han var själv väldigt blå politiskt och gillade inte min röda framtoning. Ser att en del upplever svartgult med rädsla och det är ju förståeligt. Har ingen aning om vad synestesi är, och förstår inte var du hittar alla fina ord. Ordet finns inte på bondska !

Gunnel sa...

Lennart: Jag kan väldigt många fina ord men vet inte alltid vad orden betyder. Men den som googlar får svar. Namnet Lennart går från ljusgrönt till mörkgrönt, trots att du Lennart till sinnet är röd.

Svart-gult har gått förbi oss i tabellen. Det är starkt och förtjänar beröm.

Anders sa...

"Dagsmeja" börjar i vitt och slutar i en glad ljus färgton.
Ordet "Trottoar" är härligt regnbågsfärgat.

Gunnel sa...

Anders: Enig med dig om dagsmeja. Ordet trottoar ger mig ingen färg, kanske grått i så fall men det kan ju bero på att trottoarer i verkligenheten är grå. De blir mycket vackrare i din version.